3 672 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Problem med värmepumpar, ger 1:1 i utbyte
Sida 1 av 2
Lät installera 2st värmepumpar innan jul, luft/luft värmepumpar av märket mitsubishu. Var mycket nöjd med dem till att börja med eftersom jag endast kontrollerade hur mycket fjärrvärmeförbrukningen sjönk. När jag sedan även kontrollerade elförbrukningen insåg jag el notan ökat med EXAKT samma effektförbrukning som fjärrvärmen minskat.
Vi har alltså ett COP på 1. (Jämför totala energiförbrukningen 2013 med 2012).
Totala förbrukningen el+fjärrvärme är i princip identiskt,månad för månad. Däremot har fjärrvärmeförbrukningen minskat med ca 50% och elen ökat med motsvarande.
OBS! Vi har vattenburna element endast! Har alltså inget värmesystem som slukar el förutom värmepumparna.
Någon som varit med om detta, varför ger pumparna endast 1 i verkningsgrad? Någon ide' vad som kan gått fel i installationen? Kommer naturligtvis kontakta installatören men har en känsla av att det kan ta tid att få hjälp mitt i semestertiderna och jag är nyfiken.
Vi har alltså ett COP på 1. (Jämför totala energiförbrukningen 2013 med 2012).
Totala förbrukningen el+fjärrvärme är i princip identiskt,månad för månad. Däremot har fjärrvärmeförbrukningen minskat med ca 50% och elen ökat med motsvarande.
OBS! Vi har vattenburna element endast! Har alltså inget värmesystem som slukar el förutom värmepumparna.
Någon som varit med om detta, varför ger pumparna endast 1 i verkningsgrad? Någon ide' vad som kan gått fel i installationen? Kommer naturligtvis kontakta installatören men har en känsla av att det kan ta tid att få hjälp mitt i semestertiderna och jag är nyfiken.
Inget svar på din fråga men varför installerar man luft/luft när man har fjärrvärme? Nästan som att stoppa i en luft/luft när man har bergvärmepump. Fjärrvärme är väl hyfsat bra uppvärmningsystem?
Också lite frågande till luft/luft vp när fjärrvärme finns. Hursomhelst, för att din jämförelse ska stämma måste du ju precis som Chaly skriver ta hänsyn till utetemperaturen men också innetemperaturen. Är ju mycket möjligt att fjärrvärmen inte sänks lika mycket som pumparna tillför med resultatet höjd innetemperatur. En rätt rimlig förklaring till att du inte sett någon minskning i effektuttag.
Har du samma temp inne som innan du monterade luft/luft? Har du väl fungerande rumstermostater, eller inomhusgivare? Vad är taxan för fjärrvärme hos er.
Framför allt, kör aldrig luft/luft-pumparna i s.k autoläge. Då kyler de om inställd temp överskrids. Detta ökar driftskostaden radikalt. Kör dem endast i värmeläge.
Framför allt, kör aldrig luft/luft-pumparna i s.k autoläge. Då kyler de om inställd temp överskrids. Detta ökar driftskostaden radikalt. Kör dem endast i värmeläge.
Redigerat:
Som svar på varför vi installerar luft/luft kan jag säga att fjärrvärmen inte är så billig här, rör sig om ca 15% billigare än el per kilowatt timmar.
För övrigt ja naturligtvis måste man ta hänsyn till ute temperaturen. Men ju gäller jämförelsen månad för månad i 6 månader. Samtliga 6 månader har väldigt snarlik förbrukning jämfört med fjolåret. April och maj här i norrland har varit ovanligt varm. + ´Det är 2 mycket bra värmepumpar jag installerat de borde gett mycket bra verkningsgrad åtminstone från mars tills nu. Men som sagt syns inte att jag installerat några pumpar på den totala energikonsumtionen. Den är densamma som innan.
För övrigt ja naturligtvis måste man ta hänsyn till ute temperaturen. Men ju gäller jämförelsen månad för månad i 6 månader. Samtliga 6 månader har väldigt snarlik förbrukning jämfört med fjolåret. April och maj här i norrland har varit ovanligt varm. + ´Det är 2 mycket bra värmepumpar jag installerat de borde gett mycket bra verkningsgrad åtminstone från mars tills nu. Men som sagt syns inte att jag installerat några pumpar på den totala energikonsumtionen. Den är densamma som innan.
Min gissning är att vi har ungefär samma temp som innan i snitt. Det är lite svårbedömt eftersom det blir varmare i rummen närmast värmepumpen och kallare längst bort. Har ritat upp kurvor på förbrukningen el+fjärrvärme och kurvorna ligger perfekt på varandra månad för månad. Skulle det verkligen vara en tillfällighet att det varje månad i 6 månader precis varit så kallt att man landar på samma totalförbrukning som året innan utan pump???? Oavset temp ute och den verkningsgrad ökning det borde ge för pumpen.
För att svara på en annan fråga vi betalar ca 80 öre kwh för fjärrvärmen, då tillkommer fasta avgiften.
Har bundit elen 5 år framåt för drygt 72 öre kwh inklusive allt
(bor i norrland=låg energiskatt)...vilket nu inte är riktigt sant tillkommer fortfarande vissa fasta varför jag estimerar att elen blir ca 15% dyrare är fjärrvärmen. Men tror detta är svar på tal varför vi vill ha värmepump...priset på fjärvärme kommer att stiga under denna tid. Det är snudd på att direktverkande skulle vara lönsamt.
Vi har kört värmepumpen värmefunktionen inget annat, absolut inte på auto.
Har bundit elen 5 år framåt för drygt 72 öre kwh inklusive allt
Vi har kört värmepumpen värmefunktionen inget annat, absolut inte på auto.
Hmm... jag förutsätter att du ställt ner dina termostater på elementen eller stängt av fjärrvärmen, annars får du ju ingen märkbar besparing. Dvs pumparna får ju inte jobba utan fjärrvärmen värmer rummen så att pumparna går ner i effekt.
För att sammanfatta menar jag enkelt uttryckt att för att få besparing måste du låta den värmekälla med bäst verkningsgrad jobba hårdast.
För att sammanfatta menar jag enkelt uttryckt att för att få besparing måste du låta den värmekälla med bäst verkningsgrad jobba hårdast.
Redigerat:
Ja vi har ställt ned fjärrvärmen nästan helt.
Som sagt fjärrvärmen konsumtionen har sjunkit mycket. Vi har haft en förbrukning på ner till 30% av vad vi hade innan.
Problemet är att lika många kwh som vi sparat i fjärrvärmen har elen stigit + lite till. Vi har faktiskt till och med ökat energiförbrukningen med 5% efter installationen av värmepumparna.
Som sagt fjärrvärmen konsumtionen har sjunkit mycket. Vi har haft en förbrukning på ner till 30% av vad vi hade innan.
Problemet är att lika många kwh som vi sparat i fjärrvärmen har elen stigit + lite till. Vi har faktiskt till och med ökat energiförbrukningen med 5% efter installationen av värmepumparna.
Dem flesta rapporterar en total ökning, eller iaf nu under vintern, så om du har samma förbrukning mot förra året så är det egentligen ett plus för det var ett mer energikrävande år.
Sen dessa fläktar går väl på elpatron när det är som kallast...
Sen dessa fläktar går väl på elpatron när det är som kallast...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Luft/luft-värmepump i Norrland? Kan den kalkylen betala sig?
Vad var det för företag som sålde detta till dig? Kolla SVT-Plus några avsnitt tillbaka. Det var också ett program om luft-värmepumpar i Norrland.
Vad var det för företag som sålde detta till dig? Kolla SVT-Plus några avsnitt tillbaka. Det var också ett program om luft-värmepumpar i Norrland.
Redigerat:
Förra vintern var ju extremt varmt i norra Sverige gämfört med denna vinter.
Llvp fungerar i norra Sverige också, men räkna inte med en halvering, snarare 30-40 procent vid optimal planlösning.
Du har ju en fast kostnad på fjärrvärmen, den borde ju göra att det inte lönar sig att bara köra varmvatten och spetsvärme på fjärrvärme, det blir dyra kWh.
Jag får inte kalkylen att verka vettig då jag tänker på det. Har själv fjärrvärme och mycket stor erfarenhet av llvp, och jag skulle inte sätta in en om än jag fick den till inköpspris och monterade själv. Skulle inte vara värt mödan, men här betalar vi bara 51 öre/kWh plus fast månadsavgift på ca 500kr. Det ger ett pris per kWh på ca 80 öre vid en förbrukning på ca 20000kwh.
Med tanke på att de flesta av de kWh förbrukas under de kalla månaderna då en llvp fungerar som sämst så blir det svårt att räkna hem investeringen.
Glöm inte att en llvp måste avfrostas ofta när det är kallt och dessa är inte redovisade då tillverkarna anger sitt COP.
Detta ger att en tillverkare kan säga att den ger värme ner till -25 men räknar man in avfrostningarna är det en förlustaffär.
Llvp fungerar i norra Sverige också, men räkna inte med en halvering, snarare 30-40 procent vid optimal planlösning.
Du har ju en fast kostnad på fjärrvärmen, den borde ju göra att det inte lönar sig att bara köra varmvatten och spetsvärme på fjärrvärme, det blir dyra kWh.
Jag får inte kalkylen att verka vettig då jag tänker på det. Har själv fjärrvärme och mycket stor erfarenhet av llvp, och jag skulle inte sätta in en om än jag fick den till inköpspris och monterade själv. Skulle inte vara värt mödan, men här betalar vi bara 51 öre/kWh plus fast månadsavgift på ca 500kr. Det ger ett pris per kWh på ca 80 öre vid en förbrukning på ca 20000kwh.
Med tanke på att de flesta av de kWh förbrukas under de kalla månaderna då en llvp fungerar som sämst så blir det svårt att räkna hem investeringen.
Glöm inte att en llvp måste avfrostas ofta när det är kallt och dessa är inte redovisade då tillverkarna anger sitt COP.
Detta ger att en tillverkare kan säga att den ger värme ner till -25 men räknar man in avfrostningarna är det en förlustaffär.
hej!
Vi betalar 83 öre/kwh för fjärrvärmen och det är exklusive fasta avgifter.
Drygt 90 öre/kwh inklusive allt för elen. Vi har ett stort gammalt hus och gör av med ca 35000-40000 kwh i uppvärmning. En besparing på 30% är faktiskt betydande. Bor i Örnsköldsvik....det är inte många dagar med temperatur under -10, var i alla fall inte det i år.
Dessutom ser trenden likadan ut för mars och maj som för februari. Om det hängde på utomhus tempen borde pumpen funka ok i mars och maj och ge en viss besparing dessa månader.
Besparingen är=0 även för mars och maj
Vi betalar 83 öre/kwh för fjärrvärmen och det är exklusive fasta avgifter.
Drygt 90 öre/kwh inklusive allt för elen. Vi har ett stort gammalt hus och gör av med ca 35000-40000 kwh i uppvärmning. En besparing på 30% är faktiskt betydande. Bor i Örnsköldsvik....det är inte många dagar med temperatur under -10, var i alla fall inte det i år.
Dessutom ser trenden likadan ut för mars och maj som för februari. Om det hängde på utomhus tempen borde pumpen funka ok i mars och maj och ge en viss besparing dessa månader.
Besparingen är=0 även för mars och maj