13 488 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Rördragning värmepump
Det betyder att även om man anlitar en elektriker och han gör fel, så är det husägaren som har ansvaret.tommib skrev:
Om husägaren installerar fel, så är det han som ansvarar.
Om husägaren är ansvarig så måste hen vara väldigt duktig på el för att kunna hitta det ev. fel som hen är ansvarig för.
Jo, det är sant. Men har en elfirma varit inne kan man regressa ev krav mot dem.
Ang punkt två så förutsätter lagstiftaren (tror jag) att man aldrig har någon annan än en behörig som gör någit arbete och att vederbörande aldrig gör fel. Så ja, lagstiftningen är korkad. Det ändrar fortfarande inte vilka moment som är behörighetskrävande vilket var diskussionen.
Ang punkt två så förutsätter lagstiftaren (tror jag) att man aldrig har någon annan än en behörig som gör någit arbete och att vederbörande aldrig gör fel. Så ja, lagstiftningen är korkad. Det ändrar fortfarande inte vilka moment som är behörighetskrävande vilket var diskussionen.
Vem skulle annars vara ansvarig för en elanläggning om inte den som äger anläggningen? Om elfirman som byggt anläggningen skulle vara ansvarig skulle ju den firman behöva besikta sin anläggning med jämna mellanrum för att säkerställa att allt är fortsatt säkert.
Ungefär som att vara ansvarig utbildare för piloter men kan inte själv flyga.Emil_K skrev:
Nej, det är naturligtvis den som äger anläggningen som ska vara ansvarig. Jag är bara sur för att det inte finns någon rimlig väg för mig att ta ett större ansvar än "ring elektrikern", som potentiellt är en lärling med mindre koll än min treåring men glatt får pula runt med min anläggning.Emil_K skrev:
ps. I vanlig ordning har tråden spårat ur fullständigt. Jag hoppas TS har fått svar på sin fråga och hempular med omdöme. ds.
Klicka här för att svara