Japp, för att hålla dig till brandriskklass 2b och en fryspunkt på ca -15 - -20 °C ska du blanda något lägre än 30%, i praktiken så är 3 delar brineol och 7 delar vatten lagom :)

Mikael_L
En jag prata me för några år sedan påstod att han använde dåligt renad hembränt, då det blev billigare för han. :D

jaa att ja inte tänkte på det... funkar hembränt lika bra? och är den dåligt renat så får man väl bara rengöra filtret lite i början :)

beställer man 200 liter hembränt blir det nog billigare än brinol :D

Man kan ju skaffa ett filter med aktivt kol som komplement till det vanliga :thumbup:

• Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Med dåligt renad måste det ju bara menats att det är lite finkel kvar, ingen idé att kosta på en ordentlig aktivt kol rening på det som ska rinna i kollektorslangen, inte drickas.

Men obs, jag vet ju inte om han bara skojade eller om han verkligen körde med HB.
Det kan ju vara en god idé att inte bara köpa detta rakt av utan att kolla upp på egen hand ifall det kommer fungera.

Personen i fråga är ingen jag känner, utan en jag träffade på en kurs.

Med aktivt kol i slingan kan man ju ha en tappkran på slangen, för nödfall.

• Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
HB i slingan borde väl kunna gå som dolt fel? :D

Annars finns ju pottaska som mer etablerat alternativ, men det kräver ju inhibitor med påfyllning lite då och då.

undrar om det funkar med vanlig sprit, alltså hembränt?

hur är korrisionsskyddet på komponenterna? i glykol för bilar finns väl någon skyddande tillsats?

pontus7111 skrev:
Eftersom jag har mycket bra kontakter på materialsidan så kommer jag åt en hel del av installationsgrejorna till bra pris. Men då jag vill ha installationen bra gjord och inte känner någon rörmokare jag riktigt litar på så har jag anlitat ett riktigt proffsföretag på värmeinstallationer. Men de vill att slangen är nedgrävd och fylld när de kommer så då fixar jag det själv. Tack för tipset om pumpens kapacitet, jag hade nog försökt med en borrmaskinspump annars och fått stå en hel helg.

Eftersom jag fick bra och omdömmesgilla svar (vad jag tror iallafall:-)) så kan jag väl slänga ut en kompletterande fråga.
Det aktuella huset har alltid haft vedpanna som jag numera kompletterar med elpatron då jag inte bor där veckans alla dagar. Min gammla CTC vedpanna är på väg att ge upp och därför tar jag steget mot en uppvärmning som ska vara enkel och snål samt fungerar även fast ingen är hemma på 14 dagar. Men eftersom jag har egen skog och en massa ved så tänkte jag installerar en ny vedpanna av enklare modell för att avlasta och stödja vid behov. Frågan är om det fungerar och är det något som jag behöver tänka på vid panninstallationen?
Hur är det tänkt att dockas ihop ? är det acktank till vedpannan ?

2009 är tråden ifrån... så det vore kul att höra hur det gått

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.