2 479 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hjälp med val fabrikat
Medlem
· Västernorrland
· 65 inlägg
Vilken av följande pumpar får er röst ni som har eller arbetar med att montera LLVP's? (Jag är ute efter kvalitet/livslängd, ljud samt verkningsgrad.)
Fujitsu 12 Slim Nordic
Daikin N35
Mitsubishi FH35 VEHZ
LG Nordic Prestige 09 eller 12
Förutsättningar är Sundsvall med ett litet bistrare klimat än Malmö
Fujitsu 12 Slim Nordic
Daikin N35
Mitsubishi FH35 VEHZ
LG Nordic Prestige 09 eller 12
Förutsättningar är Sundsvall med ett litet bistrare klimat än Malmö
Har en fh35 och är riktigt nöjd med den.
Kolla in energimyndighetens test av pumpar.
http://www.energimyndigheten.se/Hus...resultat/Luftluftvarmepumpar-2013-2009/?tab=2
Kolla in energimyndighetens test av pumpar.
http://www.energimyndigheten.se/Hus...resultat/Luftluftvarmepumpar-2013-2009/?tab=2
FH'n är riktigt trevlig.
Tyvärr är inte energimyndighetens tester uppdaterade med de senaste dvs aktuella modeller.
Det blir inte riktigt rätt att jämföra modeller som skiljer 2 år emellan.
Fujitsun är oxå en bra pump då den har drag även i ett bistert klimat, den bör dessutom vara billigare. Doch saknar den elektrostatfilter om man nu vill ha den reningen av miljöluften.
Tyvärr är inte energimyndighetens tester uppdaterade med de senaste dvs aktuella modeller.
Det blir inte riktigt rätt att jämföra modeller som skiljer 2 år emellan.
Fujitsun är oxå en bra pump då den har drag även i ett bistert klimat, den bör dessutom vara billigare. Doch saknar den elektrostatfilter om man nu vill ha den reningen av miljöluften.
Då vi valde för 3 år sedan vart det en toshiba, den var bland dom bästa i tester, den var absolut bland dom dyraste men 5 års garanti som erbjöds då avgjorde. Detta i jämtland. Och vi har inte ångrat oss....men nu har det krånglat lite för oss....batterierna i fjärrkontrollen tog nämligen slut!
Jag har en daikin c35 som funkade bra i ett par veckor sedan avled den. Oklart om det beror på slarvig installatör eller själva pumpen. Men det återstår att se. Min Fujitsu har snurrat på bra i de tre år jag haft den.
Medlem
· Västernorrland
· 65 inlägg
Det blir Mitsubishi som får äran. Beställer en till stugan i Jämtland också så får vi se hur mycket den sparar in där också.
Har tyvärr inget att jämföra mot i Sundsvall då det är en sommarstuga som gjorts om och som blir åretrunt bostad från och med i år. I Edsåsen har jag dock full koll på elräkningarna året om.
Återkommer med lite förbrukningsstatistik när det gått ett tag!
Tack för alla svar!
Har tyvärr inget att jämföra mot i Sundsvall då det är en sommarstuga som gjorts om och som blir åretrunt bostad från och med i år. I Edsåsen har jag dock full koll på elräkningarna året om.
Återkommer med lite förbrukningsstatistik när det gått ett tag!
Tack för alla svar!
Klicka här för att svara