Hej!
Vi ska installera bergvärme och har fått in offerter från två olika leverantörer. Priserna är relativt lika men den ene offererar en Nibe 1255/6 och den andre offererar en IVT Greenline HE C9 med relercentral Rego 1000. Om man inte är så tekniskt bevandrad är det svårt att förstå vilken som är bäst. Någon som har tips och erfarenheter?
Marie o Peter

L
Hur stort hus är det? 1255 är en väldigt fin pump. Men en 6a är något svag. IVT har haft mest reklamationer av alla.
Jag hörde att det skulle komma en 1255/10 från Nibe. Annars finns 1255/4-16.

Edit: Vilken typ av hus, och var i landet är det?

Redigerat:
  • Gilla
ninjaman och 1 till
  • Laddar…
Nibe 1255 6 kw har 1 fas kompressor jag skulle välja en vp med 3 fas kompressor för jämnare belastning av huvud säkringarna. Hur mycket förbrukar huset i dag till värme samt vv ?

Håller med Lolight. Det är en liten pump om man inte bor mycket modernt/isolerat. Har själv en 1255/16 vilken i mitt fall är något överdimensionerad (160 kvm uppvärmingsyta, sparsamt isolerat) men har då utrymme att både en våning till och värma garage utan problem men det hade varit trevligt med lite lägre lägstaeffekt för att minimera start/stop på vår- och höstkanten. Om det kommer en 1255/10 så låter det som idealpumpen för ett "normalhus". När jag läste in mig på pumpar fanns det en hel del problemtrådar om IVT Greenline men 1255-kunder verkade nöjda. Själv är jag enormt nöjd.

Den lämnar närmare 8 kw har jag för mig men är 1fasare.

peternicklas
Marie och Peter skrev:
Hej!
Vi ska installera bergvärme och har fått in offerter från två olika leverantörer. Priserna är relativt lika men den ene offererar en Nibe 1255/6 och den andre offererar en IVT Greenline HE C9 med relercentral Rego 1000. Om man inte är så tekniskt bevandrad är det svårt att förstå vilken som är bäst. Någon som har tips och erfarenheter?
Marie o Peter
Ser ni bor i Halland, jag tycker ni ska begära in pris på en luft/vatten då dessa är lämpade för vårt klimat. T.ex. NIBE har en Split som många är nöjda med. Blir rätt mycket billigare.

Kolla i så fall in Ctc senaste inverter med 3 fas drift. Spliten verkar det vara en del krångel med om man ska få optimal drift.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.