Förutsättningarna:

Ska skrota luftvärmepump av vanligt märke (panasonic). Dvs behöver inte vara varsam med någon del.

Ingenting verkar särskilt komplicerat, men för en amatör uppstår givetvis frågan om vad jag ska göra med de två koppar(?)rören som finns mellan inne- och utedelen. Vad ska man tänka på? Kylmedlet kanske inte är helt hälsosamt så knipsar man ledningarna rakt av så får man väl ha skyddsutrustning på sig.

Någon reflektion om detta? Allvarliga invändningar?

På utedelen där rören är anslutna finns nipplar där du kan stänga av passagen för köldmedium. Om pumpen går att köra så startar du den i kylläge och stänger ventilen på det tunna röret. Efter en stund stänger du den andra ventilen också. Nu finns nästan allt köldmedium i utedelen och kommer att stanna där när du lossar rören.

Om den inte fungerar behövs det specialutrustning för att tömma ut köldmediet. Stänger du bara ventilerna och skruvar loss kommer en del att läcka ut.

Köldmediet är inte farligt för dig, men det är inte tillåtet att släppa ut det då det är växthusgaser. Skall man vara noga så får du inte alls plocka bort den själv utan det skall vara en behörig kylmontör som tömmer systemet.

DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den går att starta i köldläge. Man ser att en anslutning är tunnare än den ena. Någon gissning på exakt vilken mutter man ska skruva på? (Man ser någon slags ventil under muttern på den nedersta. Men i vilket läge är de stängda respektive öppna?

Redigerat:
Riktade mot kameran finns två mässinglock. Om du skruvar av dessa så finns det insexskruvar innanför som du vrider medurs för att stänga. Om du följer proceduren jag beskrev så går det att återmontera värmepumpen på annan plats och få den att fungera utan att fylla på nytt köldmedium. Givetvis under förutsättning att det är tillräckligt nu.

Det mindre locket tvärs kameran på den undre röranslutningen är där kylteknikern ansluter sin utrustning.

• Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
Avemo skrev:
Riktade mot kameran finns två mässinglock. Om du skruvar av dessa så finns det insexskruvar innanför som du vrider medurs för att stänga. Om du följer proceduren jag beskrev så går det att återmontera värmepumpen på annan plats och få den att fungera utan att fylla på nytt köldmedium. Givetvis under förutsättning att det är tillräckligt nu.

Det mindre locket tvärs kameran på den undre röranslutningen är där kylteknikern ansluter sin utrustning.
Såg inte att det gick att få loss dem. Tusen tack för tipsen. Jag gör ett nytt försök i så fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.