hej, ska installera vp i fritidshuset. yta 80 kvm öppen planlösning. byggt 77-78 o därför ganska tunt isolerat. kollat fh35 länge men nu dök den nya toshiban upp...

tycker ni att dessa maskiner är i överkant kraftiga eller har d sina fördelar? båda har ju småsyskon.

nån som har erfarenhet av toshibas tidigare vp:s?

finns d tydliga för o nackdelar med toshiba eller mitsubichi?

toshiban har ju bäst värden av dom två, d skiljer runt 4.500 i pris. är d värt d?

:cool:

MorgonBump!

Hej! Jag har samma funderingar men tänker också på nya Daikin Caldo X. Nu har jag inte hunnit sätta mig in i riktigt allt men den verkar ha bra siffror också

ok! har du nått pris på daikin? andra jämförelser med toshiba o mb?

LunchBump!

pump!!

P
Det här är tre mycket bra pumpar som kvalitetsmässigt sticker ut.
Du kommer att bli nöjd länge oavsett vilken du väljer.
Stirra dig inte blind på prestanda, den kan avvika i verkliga livet. Och skillnader suddas ut.
Ta den som känns rätt, utseende storlek, och inte minst pris.
Toshiban är nyast.
Köp från någon känd seriös i närheten som inte vågar blåsa dig.
Installeras pumpen av någon tekniker godkänd av respektive är det oftast minst 5års garanti, annars är det max 2 år.

Jag kan inte jämföra dem men fick en fh35 installerad nyligen och är mycket nöjd med den låga ljudnivån. Har den i ett rum som lite oplanerat blev sovrum, och trodde man kanske skulle bli tvungen att stänga av den på natten, men det har inte behövts än så länge i alla fall. Får väl se när kylan kommer om ljudnivån stiger.

Ljudnivån från innerdelen stiger bara om du själv ändrar på fläkthastigheten, däremot så kan det knäppa i plasten vid snabba ändringar från värmeläge till avfrostning då plasten rör sig och det kan störa i sovrum.

Utedelen däremot kommer jobba lite hårdare vintertid och alla gummiupphängningar från kompressor och vibrationsdämpare blir lite hårdare med kylan så risken för stomljud ökar, nuförtiden monteras dom flesta utedelar på stålfjäderdämpare för att minska risken för stomljud .

• Gilla
Roundup
  • Laddar…
D blev en toshiba polar 35! På stålfjäderdämpare.

Tack!

P
Bra val!

Bror74 skrev:
D blev en toshiba polar 35! På stålfjäderdämpare.
Har du hunnit utvärdera den något?

Funderar på en likadan till garaget p.g.a. underhållsvärme samt i övrigt bra siffror och ett erkänt bra fabrikat.

Japp! Den är installerad sedan en månad tillbaka o funkar toppbra. I slutet av jan vet jag ungefärlig elförbrukning o lite mer. Stort plus att den har ställbar underhållsvärme 8-13.

Bror74 skrev:
Japp! Den är installerad sedan en månad tillbaka o funkar toppbra. I slutet av jan vet jag ungefärlig elförbrukning o lite mer. Stort plus att den har ställbar underhållsvärme 8-13.
Ja, vad har den egentligen i underhållsvärme?

Vissa datablad säger 5-13C och en del 8-13C.

Är därför den är intressant för mig då den skall användas i ett garage där man mestadels bara behöver underhållsvärmen.

Min har iallafall 8-13.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.