Hej!
Har precis fått en offert från ett företag om att installera luft/vatten.
Vi har en relativt ny Nibe EVC 240 elpanna, samt raditorkrets på 170kvm bo-yta.

Han ville såklart att vi skulle byta ut elpannan mot en ny (115.000:-), och arbetet skulle gå på ca. 55.000.

Är det bara jag, eller känns det mer rimligt att skaffa bergvärme?

Nu har vi visserligen bara haft en enda återförsäljare hemma för offert, men ska det kosta så mycket, så känns det bättre att investera i bergvärme.

Vad tycker ni?

Anledningen till bergvärmens marknadsandelar beror väl till stor del av rot - avdraget.
Så ska du borra så kan det bli lite tajt nu innan nyår.

Jag skall inte lägga mig i vilket fabrikat du väljer men det finns ett som aldrig kommer över min tröskel.
Frågan är varför skall du byta en relativt ny elpanna?
Hur gammal är en relativt ny elpanna?
Är det aktuellt att byta så börja med att bestämma vilken typ av uppvärmning du anser passa dig bäst.
Många pratar sig varma för bergvärme. Undersök dina förutsättningar och kostnader.
Andra talar sig varma för Luft/vatten uppvärmning. Undersök dina förutsättningar och kostnader.
Begär skriftliga offerter, med alla för systemet ingående detaljer för ett komplett system.
Innan du bestämmer dig så se till att du har minst 2-3 offerter på komplett system inkl. montering.

Låter ganska dyrt. Om det inte är mycket besvärlig rördragning borde halva arbetskostnaden vara rimligt. Men det är ju helt normalt att ROT inte är till kunden utan till hantverkaren...
Vi betalade 120k 2013 för CTC:s bästa panna+pump+solstyrning, inkl installation och borttagning av oljetank+panna. Det var ett klassiskt ROT-fusk där de tog 60000 i arbetskostnad (ca 1500-2000 kr/h) mot att materialet blev ganska billigt (typ samma pris som på nätet). Försökte hitta andra installatörer men det var samma visa där.

Varsågod, kul att man hjälpa andra ;)

• Gilla
Janus82
  • Laddar…
Låter som att dom lurar dig på minst 30.000 på själva luft/vatten pumpen, den kostar max 60-70.000kr inklusive pannan.

Här är en länk till ett system med dubbla kompressorer för endast 70.000: https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/panasonic-aquarea

Finns ännu billigare alternativ för runt 60.000.

En installation med luft/vatten bör kosta max 100.000

Det finns många variabler i detta, men jag skulle byta EVC240, eftersom den inte är gjord för flytande kondensering, och är relativt ineffektiv tillsammans med en VP.
Nu finns det ju folk som jobbar med värmesystem (jag gör det inte) som kan detta bättre, men jag hade en EVC240 plus luftvatten VP. Efter en hel del trassel så byttes LVVP ut efter typ 8 år mot en ny, det mesta gick på försäkringen. Det går att koppla EVC för flytande, men det är fortfarande inte optimalt, tror man måste in med ytterligare en tank + vv blir på el.

Eftersom jag ville snygga tillpannrummet & systemet ändå var kopplat på fast kondensering, så bestämde jag mig för att byta elpannan ett år senare, till en VVM310. Vilken skillnad! Jämnare inomhusklimat, knäppningarna i rören försvann, elförbruknigen gick ner ca 5tkr/år. Mycket över min förväntan. Som sagt, så gick mitt system på fast kondensering, så skillnaderna blir säkert något mindre än om EVC240 körts flytande.

Jag sålde EVC240 på blocket tillsammans med volymförstorare för ett par tusen.

Tycker &så att offerten ligger i överkant, men som sagt, beror ju på hur bökig rördragningen och el mellan innerdel och VP blir.

Skillnaden i pris mot bergvärme brukar inte vara så stor och då tycker jag valet är enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.