Hej..finns här någon som kan hjälpa mig. Det började med att jag i våras bytte ut min frånluftspanna en elektrostandard 280 till en nibe f370. Men nu när kylan kommer så är det dålig cirkulation på systemet. Trycket i pannan är på 1.5 bar och alla elementen är luftade och alla nipplar till termostater löper fritt in och ut..men ändå är jag tvungen att köra på värmekurva 15 och plus 20° på inställningar för att få någorlunda värme.har en framledningstemp på 55° och en retur på 24° och det är ett enrörssystem. Pannan står på övervåningen och på nedervåningen finns bara 1 element.

Redigerat:
P
låter som dålig cirkulation
cirkulationspumpinställning eller defekt dito
ev luft i systemet

fjädrar nipplarna dvs går till baka själva efter intryckning?

errakareby skrev:
Hej..finns här någon som kan hjälpa mig. Det började med att jag i våras bytte ut min frånluftspanna en elektrostandard 280 till en nibe f370. Men nu när kylan kommer så är det dålig cirkulation på systemet. Trycket i pannan är på 1.5 bar och alla elementen är luftade och alla nipplar till termostater löper fritt in och ut..men ändå är jag tvungen att köra på värmekurva 15 och plus 20° på inställningar för att få någorlunda värme.har en framledningstemp på 55° och en retur på 24° och det är ett enrörssystem. Pannan står på övervåningen och på nedervåningen finns bara 1 element.
Öka hastigheten på cirkulations pumpen. Du har väldigt stor skillnad på tur och retur.

Cirkulationspump är på läge 3 vilket är max samt att pumpen snurrar iaf.när jag stänger av Cirkulationspumpen för att lufta så kommer vatten direkt ur elementen ingen luft alls. Och fjädrarna skjuter tillbaka vid intryck av nipplar

Kan de ha släppt avlagringar i rören när dom släppte på trycket när dom tog bort den gamla pannan.
Som sitter ivägen någonstans.

När jag stänger alla radiatorer så ökar returtempen

14519270047091410608432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ms1 och två är varma rs2 varm rs2 kall

Rs 1 kall menade jag o rs2 varm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.