Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
Hej..finns här någon som kan hjälpa mig. Det började med att jag i våras bytte ut min frånluftspanna en elektrostandard 280 till en nibe f370. Men nu när kylan kommer så är det dålig cirkulation på systemet. Trycket i pannan är på 1.5 bar och alla elementen är luftade och alla nipplar till termostater löper fritt in och ut..men ändå är jag tvungen att köra på värmekurva 15 och plus 20° på inställningar för att få någorlunda värme.har en framledningstemp på 55° och en retur på 24° och det är ett enrörssystem. Pannan står på övervåningen och på nedervåningen finns bara 1 element.
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Öka hastigheten på cirkulations pumpen. Du har väldigt stor skillnad på tur och retur.errakareby skrev:Hej..finns här någon som kan hjälpa mig. Det började med att jag i våras bytte ut min frånluftspanna en elektrostandard 280 till en nibe f370. Men nu när kylan kommer så är det dålig cirkulation på systemet. Trycket i pannan är på 1.5 bar och alla elementen är luftade och alla nipplar till termostater löper fritt in och ut..men ändå är jag tvungen att köra på värmekurva 15 och plus 20° på inställningar för att få någorlunda värme.har en framledningstemp på 55° och en retur på 24° och det är ett enrörssystem. Pannan står på övervåningen och på nedervåningen finns bara 1 element.
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
Cirkulationspump är på läge 3 vilket är max samt att pumpen snurrar iaf.när jag stänger av Cirkulationspumpen för att lufta så kommer vatten direkt ur elementen ingen luft alls. Och fjädrarna skjuter tillbaka vid intryck av nipplar
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
Kan de ha släppt avlagringar i rören när dom släppte på trycket när dom tog bort den gamla pannan.
Som sitter ivägen någonstans.
Som sitter ivägen någonstans.
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
När jag stänger alla radiatorer så ökar returtempen
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg