Hej!
jag har lite problem med bergvärmen här hemma, den orkar inte hålla tempen inne när det blir kallt ute just nu har vi 16,2 grader inne och en ute temp på ca -11 grader och det börjar bli väldigt tröttsamt då det har varit så ett tag nu så jag tänkte höra med er på forumet först innan jag ringer en nibe reparatör.

det jag har mixtrat med själv är kurvlutningen och det blir inte bättre hur jag än gör tycker jag,snarare att det blir kallare

här kommer lite värden från bergvärmen

kurvlutning 10

kb-f 3 grader
kb-r -2 (-12) grader

vb-fram 45 (45) grader
varmvatten 46 grader

vb-r 30 (53) grader
vvstart 46 (44) grader

huset är en 2 plansvilla på ca 130 kvm

kan tilllägga att vi för ett tag sen installerade golvvärme i ena sovrummet på övervåningen och ingen inställning är ändrad efter det så frågan är om det behöver ändras nått efter det?!

tacksam för svar mvh jimmy

Skall jämföra med min nu. Förmodar att den är i drift när du skrev ned detta? Väntar på den skall starta bara😄 -12 här i Sundsvall

Kb r-2 låter väldigt lågt, du har inte mixat med Kb-f? Den vill ju ha 45 grader ut till elementen, på med tillsatsen för att nå det skulle jag säga. Vad står ratten på ?Vilken hastighet står cirk pumpen på?

Redigerat:
Mina världen nu är efter 20min drift Vb-f 39(38) Vb-r 34. Kb-f 0 Kb-r -3. Ute temp -11 grad. Kurva 6 samt har en innegivare med kamin. Så den har dragit ned bör värdet till element ca 3 grad. 2:an på cirk pumpen. Dock ingen golvvärme svårt att jämföra där.

Vore schysst :) japp den gick igång precis när jag börja skriva det ända som jag kanske skulle väntat med är att jag ändra tillbaka kurvlutningen från 9 till 10 så om värderna har hunnit justera sig exakt vet jag inte..
Mattias_Jo1 skrev:
Skall jämföra med min nu. Förmodar att den är i drift när du skrev ned detta? Väntar på den skall starta bara😄 -12 här i Sundsvall

Du kan ju även förskjuta kurvan men ratten. -2 - +2. Du behöver inte ändra till kurva 10 om du inte redan är på +2.

Okej där ser man,visste inte att det typ var samma sak, ratten står just nu på 3+.. Kb-F har jag inte rört,då enl instruktions boken så skulle man inte pilla på den utan att veta vad man gör så det har jag inte vågat,el patronen "tillåts" så den borde ju hoppa igång om maskinen tycker att det behövs men jag har aldrig sett att den vart igång,cirk pumpen vet jag faktiskt inte vad den står på,kan kolla när jag kommer hem.. dock bildas det också "luftfickor" på övervånigen hela tiden vid den cirkpumpen,kan det ha med att det cirkulerar dåligt tro?

Börja med att lufta alla radiatorer. Kan ta ett tag. Hur känns elementen? Är de varma överhuvudtaget? Hur stor är temp skillnad på tur och retur på elementen? Om du inte har nån mätare, är det ingen skillnad, stor skillnad eller ingen alls typ. Kanske du har dålig eller för bra cirkulation. Men du bör ligga på 6-7 grader mellan vb-f och retur där du läser av i VPn, där du skrev 45 resp 30 grad.

Okej men det är ju bara på övervåningen det blir luftfickor?! och alla element blir rejält varma ink golvvärmen där uppe men den orkar inte hålla tempen helt enkelt.. Återkommer om jag kan se temp på tur och retur när jag kommit hem från jobbet,kanske ska testa o vrida på cirkpumpen också o se om det blir nån skillnad.. Trycket i systemet ligger på 0,8 bar är det lagom tro eller kan det behövas lite mer för att den ska orka med övervångingen?
tack så länge för svaren :)

Fast luften stiger så har du luft så är det på högsta punkten. Luft måste ur systemet. Innan du vrider pump cirk pumpen kolla vad du har för diff temperaturer som jag skrev. 0,8 är 8m så det borde inte vara nått problem. Du har ju värme upp.

Kan inte se tempen på returen men rören är ljumna iallafall, temp ut är ca 45 grader, det var lite svår avläsning på cirkpumpen så jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den då det inte står nån gradering vilken hastighet den är på,här kommer en bild på den.. Ang luftning så har jag fått lufta till o från i snart 1 år där uppe alltså ända sen vi startade upp systemet där uppe och jag har försökt att ändra hastighet på cirkpumpen där då jag hört att det kan bli som virvlar som bildar luftfickor men det blir ingen skillnad heller

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skriv ned värdena som du gjorde tidigare när kompressorn gått i 20 min minst.

Har det fungerat tidigare vid -11?

Förresten är det inte köldbärarpumpen som du tagit kort på? Skall vara nr 16

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mattias_Jo1 skrev:
Börja med att lufta alla radiatorer. Kan ta ett tag. Hur känns elementen? Är de varma överhuvudtaget? Hur stor är temp skillnad på tur och retur på elementen? Om du inte har nån mätare, är det ingen skillnad, stor skillnad eller ingen alls typ. Kanske du har dålig eller för bra cirkulation. Men du bör ligga på 6-7 grader mellan vb-f och retur där du läser av i VPn, där du skrev 45 resp 30 grad.
7-10 är ok. 15 är inte ok. Inte optimalt för VP och om några radiatorer får det kalla vattnet så är det inte varmt nog....

Eftersom det pratas om nyinstallerad golvvärme kan man misstänka att pumpen inte pumpar runt vattnet tillräckligt snabbt. Går det att öka farten på radiatorkretsens cirkulationspump?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.