Hej!
Jag har en gammal grundvärmepump ståendes i källaren. Den är frånkopplad från elnätet, men rören till borran är kvar, och jag antar att det är någon sorts gas i systemet.
Hur gör jag om jag vill koppla bort rören och ta bort rubbet?
Någon har sagt att det bara är att kapa rören, men är det ok om det är något kvar i rören, eller är det onyttigt?
Pumpen tror jag är från 80-talet och har nog inte använts sedan sent 90-tal.
Antar att värmepumpen inte är något att ha.
Jag har en gammal grundvärmepump ståendes i källaren. Den är frånkopplad från elnätet, men rören till borran är kvar, och jag antar att det är någon sorts gas i systemet.
Hur gör jag om jag vill koppla bort rören och ta bort rubbet?
Någon har sagt att det bara är att kapa rören, men är det ok om det är något kvar i rören, eller är det onyttigt?
Pumpen tror jag är från 80-talet och har nog inte använts sedan sent 90-tal.
Antar att värmepumpen inte är något att ha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker på bilderna att det ser ut som att det är rör för freon och inte vatten som går ut genom väggen. R22 är inte giftigt, men det är ett sedan länge förbjudet köldmedium. Det är inte tillåtet att släppa det rakt ut. (Inte något annat köldmedium heller för den delen). Vet du vart rören tar vägen? Om de är kapade någon annanstans så att gasen redan läckt ut kan du ta bort resten utan problem. Annars bör du kontakta en kyltekniker som kan tömma systemet.
Tack.
Jag antar att rören går ned i borran en bit från huset.
På rören som syns framför kompressorn(?) Den stora svarta klumpen) är det två ventiler, typ bilventiler. När jag trycker där så pyser det, så då antar jag att det är freon i rören efter din beskrivning.
Jag antar att rören går ned i borran en bit från huset.
På rören som syns framför kompressorn(?) Den stora svarta klumpen) är det två ventiler, typ bilventiler. När jag trycker där så pyser det, så då antar jag att det är freon i rören efter din beskrivning.
Har du kvar din grundvatten värmepump? är intresserad av den,
eller finns det någon som har en octopus eller qvantum värmepump tillsalu.
mvh olle
eller finns det någon som har en octopus eller qvantum värmepump tillsalu.
mvh olle
kan man komma och kolla på den? du kan ringa mig på 0733100174
mvh olle
mvh olle
Klicka här för att svara