18 601 läst ·
55 svar
19k läst
55 svar
Problem med bergvärme Nibe 1115 "kallt"
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ställ den på 48 du! Du har ju bara ett rum med golvvärme.
Har det räckt med 45 graders framledning tidigare så är det konstigt du ska behöva högre nu golvvärmen bör i alla fall motsvara de bort tagna radiatorerna i värme avgivning. Hur är golvvärmen installerad med shunt och extra cp eller direkt på systemet ?
Jag vet inte om det nånsin räckt då vi haft problem till o från med värmen sen vi flytta in och golvvärmen kopplades på, det var precis inkopplat när vi flytta in och jag antar att det är inkopplat på befintliga systemet med en extra cirkpump o termostat bara
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Det brukar vara så att man håller in pil tills grad-min visas sen trycker på + tills en _kommer under siffrorna sedan trycker du på pil igen då kommer den menyn fram.Jimmy90 skrev:
Om golvvärmen har en egen shunt så är det bara att öka max framledning allt vad det går så du får varmt i huset.Jimmy90 skrev:
Inte riktigt samma grej men om golvet har nån typ av max framlednings begränsare är det inga problem att köra max temp och även golv värmen tål hög temperatur men vissa yt skikt kan ta skada vid yt temperaturer runt 28 grader men då är golvet riktigt varmt.Jimmy90 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Shunt
Har du fortfarande ratten i +3 och fortfarande 45 grader i framledningstemperatur? Se på Mattias bild han har ratten på -1. Ratten är till för att anpassa framledningstempen i förhållande till grundinställning och kurva. Är grundinställningen på 45 grader och den redan står på +3 (grader) så kan du inte enkelt förändra framledningstempen. Den bör stå på 0 innan du börjar mixtra med inställningar. Har en bekant med 1115 som jag bara under året ändrar på ratten beroende om det är varmt eller kallt. Inställd kurva ändrar jag aldrig på delvis för att jag tycker det är krångligt.
Har du fortfarande ratten i +3 och fortfarande 45 grader i framledningstemperatur? Se på Mattias bild han har ratten på -1. Ratten är till för att anpassa framledningstempen i förhållande till grundinställning och kurva. Är grundinställningen på 45 grader och den redan står på +3 (grader) så kan du inte enkelt förändra framledningstempen. Den bör stå på 0 innan du börjar mixtra med inställningar. Har en bekant med 1115 som jag bara under året ändrar på ratten beroende om det är varmt eller kallt. Inställd kurva ändrar jag aldrig på delvis för att jag tycker det är krångligt.
Klicka här för att svara