Köpte en Daikin Siesta C35 i höstas för att slippa elda lika mycket som tidigare.
Placerade den i gillestugan i källaren och tanken är inte, på något vis, att den ska värma hela huset utan just källardelarna där den kommer åt. (framförallt gillestugan på ca 30 m2 men även lite spillvärme till hallen i källaren o eventuellt andra rum det kan komma lite till om dörrarna är öppna.

Nu till frågorna.
1. Ljudnivån på innerdelen. Jag har ingen erfarenhet men nog tycker jag det är väldigt hög ljudnivå. Nu när det är 15 minus ute så låter den ibland som ett jetplan. Är det normalt? (Tur man satte den i källaren för på övervåningen hade det absolut inte gått att ha den med detta oljud.)
2. Uppvärmningen. Eller bristen där av. Den är inställd på 22 grader och klarar då nätt och jämt att hålla 18 grader nu när det är 15 minus ute. Det är om jag mäter ca. två meter från innerdelen. Är det normalt?
3. Den stannar med jämna mellanrum, (några gånger / dag). Det föregås alltid av att den har gått på högvarv en stund. Efter det stannar den och är helt tyst för att efter ca. 15 minuter starta med normal fläkt igen. Normalt?

Jag har kollat ytterdelen och den fläkten går alltid med samma rätt låga varv. Det är inte någon is på ytterdelen. Det ligger en liten isklump under ytterdelen och den är stor som en stekpanna ungefär. Ytterdelen står på ett stativ så det är minst 30 cm fritt mellan marken och ytterdelens underkant.

Jag vill nog påstå att om ovan är normalt för en pump som skulle vara bland de bästa och klara Svensk kyla ner till – 30 och värma upp till 150 m2, så är jag rätt besviken. Jag hoppas ni nu säger att det här INTE är normalt så jag kan kontakta leverantören så de får fixa den.

Redigerat:
Beror ju helt på vilket hus det gäller och hur stort och välisolerat det är. Gamla källare i betongsten kan dra väldigt mycket uppvärmningsenergi. Siesta C35 tillhör ju inte alls de bästa värmepumparna vid -15 grader ute utan den ger bara 3 kW värme då. Andra bättre modeller ger t.ex. 4,5 kW vid -15.

P
oljudet kan fortplanta sig från ute-delen om det är korta rör mellan.
ute-delen kan nog låta en hel del vid de utetemperaturerna
siestan är väl den låg spec.ade?

stannar gör den vid avfrostning vilket verkar fungerar då du har isfläcken under ute-delen.

frågan är ju lite vilken temperatur du får ut ur utblåset på innedelen. och vad är rummets temperatur.

Är nog så att minus 15 är en gräns för vad den klarar. Även om det i teorin och i specen står minus 30.
I natt hade vi -20 ute. Mäter jag då värmen i rummet, 2 meter framför utblåset, så var det som kallast 18 grader. När sedan utetempen steg till – 5 på dagen så ökade värmen i källaren till 25 grader :wow: fast den står inställd på 22 grader.
Jag blir inte klok på det här. Jag slår nog en signal till leverantören och frågar om det här är normalt eller om de ska skicka någon för att titta på den.

Värmeeffekten påverkas mycket av utetemperaturen, märkeffekten brukar anges vid +7 gr. ute men kan skilja på olika tillverkare. Vid -15 har du mindre än halva effekten kvar. Ljudet är svårt att gissa om det är normalt. Men du kan ju prova att sätta fläkten på lägsta hastighet

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.