Jag har gått igenom en del trådar som behandlar detta, men hittar inget som direkt fungerar. Bakgrund och info:

Thermia Optimum G2 bergvärme, installerad 2011.
Hus i tre våningar (ca 50-60kvm/vån) med totalt 13 radiatorer plus ett utbygge på ca 8kvm med ingjuten golvvärme och därtill tillhörande shunt.
Två av dessa 13 radiatorer är strypta med termostaten eftersom att vi vill ha lite kallare i sovrummen.
Värmekurvan på pumpen är standard 40grader, dock bruten +1 grad vid +5 ute, +2 grader vid 0 ute samt +2 vid -5 ute.
Brine in/ut diffar mellan 2-3 grader och ligger runt 0 grader.
Diffen på framledning och retur är normalt sett runt 5 grader när kompressorn går och värmer huset.
Har ej någon innegivare.

Problemet är att nu när det varit lite kallare (runt -10) så har pumpen larmat "Högtryck löst" några gånger och värmer då huset med elpatronen och slutar med varmvatten-produktionen. Efter att jag gjort pumpen strömlös några sekunder och sedan slår på den igen så går den igång utan problem och kör med kompressorn.

I manualen står det ju bara att man ska lufta radiatorsystemet och rensa filtret som sitter på returen, detta är gjort.
Jag har också läst här i någon tråd att växelventilen kan vara boven, men som jag förstod det så värmdes då inte huset, vilket det ju görs i mitt fall.

Vad kan mer vara orsaken till att detta larm utlöses? Kan det vara fel i högtryckspressostaten i sig, att den löser för tidigt?

• Gilla
Ralph Dick
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.