jaa lite fundersam är jag allt
fast det har blivit en hel del snö som lagt sig ovanpå pumpen jag har varit och borstat bort flera gånger och det kommer ju ner intill pumpen
jag är faktiskt lite rädd för grunden när allt detta ska tina, tänkte om jag kunde fixa nåt till sommaren så detrinner bort från huset i alla fall.
det blir ju inte bättre nu när det är så kallt också
får se vad de kommer fram till om de nu kommer nästa vecka

M
Det bästa är nog att försöka hugga bort det om det går - annars får man nog försöka gräva ett litet dike eller nåt (räcker ju med en blomspade eller nåt sånt litet).

Grejen är att snö som hamnar ovanpå pumpen, precis vid fläkten, den smälter ju så klart. Men det brukar inte få plats så värst mycket där så antingen rinner det in genom hålet vid fläkten eller så ligger det kvar.
Ingen annanstans på pumpen ska det bli så varmt att snön samlas och sedan smälter. I alla fall inte mer än vad det är på backen 5m bort från pumpen.

Enda gången som vatten alstras i pumpen är när den frostar av sig och då är det lamellerna på baksidan av pumpen och fläkten som värms upp. Fläkten värms ju förstås av luft, så visst blir det lite varmt inuti pumpen också.
Men annars skall det vara torrt runt, det är min åsikt.

Det finns som sagt risk att man fryser sönder rör och annat om isberg skall få växa fritt runtom pumpen.

Lycka till iaf, hoppas IVT skickar någon vassare än den du pratat med hittills :-)

Hej,
Är det nån som har koll på felkoderna till pumpen
eller vet var man kan hitta dem
tack

felkod H01/5505

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.