Hej,

Vi har en IVT490 frånluftsvärmepump i ett radhus från 1991 och jag har förstått att det för ventilationens skull är viktigt att alla tilluftsventiler alltid är öppna, men hur är det med radiatorerna? Jag vill minnas att jag hört någonstans att dom alltid ska vara fullt öppna, men jag lyckas inte hitta den infon någonstans nu...

Vi skulle gärna vilja dra ner radiatorn i sovrummet, men något säger mig att man inte bör göra så?

För att ställa in rätt (lägsta möjliga) värmekurva och förskjutning i huset ska alla termostater stå på max. Sedan när det är klart kan man vrida ner termostaterna till lagom temperatur i t.ex. sovrum och rum som blir alltför uppvärmda av t.ex. solstrålning.

Så anledningen till att alla termostater ska stå på Max är alltså enbart för energieffektivitetens skull? Goda nyheter för mig och min nattsömn om jag kan dra ner temperaturen lite i sovrummet :)

Precis, värmepumpar vill man inte ska köra med högre framledningstemperatur än nödvändigt. Värmen ska precis räcka för att få önskad temperatur i det kallaste rummet i huset. IVT 490 shuntar dessutom ut värmen så det är mindre kritiskt med termostatinställningarna där.

Shuntar? Vad innebär det?

Att pannan har en shuntventil som från en stor tank med mycket varmt vatten öppnar ventilen lagom mycket för att få rätt temperatur som behövs i radiatorerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.