6 879 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Elpatron bergvärme
hej vi har våran första vinter med bergvärme och ser nu vid -14 grader att tillsats 1 gått in,är detta normalt vid -14 grader,vårat hus är byggt -46 och ca 200 kvadrat uppvärmning samt inte tilläggsisolerat,pumpen är en thermia diplomat 10 kw,vi har ca 20,5 grader inomhus.
Kanske framledningen når gränsen för vad kompressorn kan ge ? Kan du se vad framledningstempen är ?
En del äldre hus kräver högre framledning än vad kompressordriften kan ge, vilket resulterar i eltillsats. Det finns i princip bara 3 lösningar om man har det problemet. 1. tilläggsisolera, 2 byta till lågtempradiatorer, 3 byta till golvvärme.
Vårt hus från mitten av 70 talet klarade övergången från oljeeldning till bergvärme dåligt och det slutade med att golvvärme installerades i markplan. Lyckligtvis var detta redan gjort när vi köpte huset.
I skrivande stund ligger framledningen på +39 grader vid -17 ute och +21 grader inne. Elspets krävs när det är kallare än -27 , vilket bara hänt en gång sedan 2003. Har dränerat/isolerat källaren utvändigt under hösten 2015, så det är troligt att elspets krävs vid ännu lägre temp nu.
Sen kan man givetvis stödelda i kamin etc när det blir kallt, det måste jag göra vid snabba kast från 0 gradigt till -10 eftersom golvvärmen är trög.
En del äldre hus kräver högre framledning än vad kompressordriften kan ge, vilket resulterar i eltillsats. Det finns i princip bara 3 lösningar om man har det problemet. 1. tilläggsisolera, 2 byta till lågtempradiatorer, 3 byta till golvvärme.
Vårt hus från mitten av 70 talet klarade övergången från oljeeldning till bergvärme dåligt och det slutade med att golvvärme installerades i markplan. Lyckligtvis var detta redan gjort när vi köpte huset.
Sen kan man givetvis stödelda i kamin etc när det blir kallt, det måste jag göra vid snabba kast från 0 gradigt till -10 eftersom golvvärmen är trög.
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Jag är snarare förvånad att den inte går in tidigare. Att värma en sådan stor kåk som är dåligt isolerad kräver en del effekt. Testa att koppla bort elvärme (går oftast i menyerna) och vänta någon dag. Blir det kallt inne så har VP tydligen nått sin gräns och då krävs eltillsats.
Det är inte enkelt att justera en VP, kolla i värmepumpsforum. Jag vill påstå att många installatörer inte klarar mer än basfunktionerna.
Det är inte enkelt att justera en VP, kolla i värmepumpsforum. Jag vill påstå att många installatörer inte klarar mer än basfunktionerna.
Klicka här för att svara