Hej, blev lite förvånad när jag kom ut och såg att halva lamellerna på baksidan var täckta av rimfrost eller snö längst ner.
gick ut igen 1 timme senare och då hade det förvandlats till en iskaka
det var bara en grad plus inatt när jag var uppe, men hur ska det bli när det blir minusgrader
är detta normalt vad gör man, kan det vara nåt fel på min utedel
sprejade lite varmvatten på men det verkade inte ha nån effekt, jag vet inte hur mycket man törs vattna där på lamellgardinen
Var ute nu igen kl 12.45, 14 grader ute cirka, ett bälte på 15cm is är kvar, inte ända ner en bit av cirka 5-7 cm är fritt längst ner
Ska det vara på detta viset?
gick ut igen 1 timme senare och då hade det förvandlats till en iskaka
det var bara en grad plus inatt när jag var uppe, men hur ska det bli när det blir minusgrader
är detta normalt vad gör man, kan det vara nåt fel på min utedel
sprejade lite varmvatten på men det verkade inte ha nån effekt, jag vet inte hur mycket man törs vattna där på lamellgardinen
Var ute nu igen kl 12.45, 14 grader ute cirka, ett bälte på 15cm is är kvar, inte ända ner en bit av cirka 5-7 cm är fritt längst ner
Ska det vara på detta viset?
Om det blir is/frost på delar av utedelen beror det oftast på gasbrist vilket du behöver en kyltekniker för att fylla på.
Brist på gas gör att delar av lamellpaketet blir för kallt och det bildas is, sedan fungerar inte avfrostningen då inte hela lamellpaketet blir ner-isat.
Vill du testa att smälta bort all is är enklaste metoden att köra värmepumpen som kyla (AC) en stund, då värmer man upp utedelen och isen smälter på någon minut.
Brist på gas gör att delar av lamellpaketet blir för kallt och det bildas is, sedan fungerar inte avfrostningen då inte hela lamellpaketet blir ner-isat.
Vill du testa att smälta bort all is är enklaste metoden att köra värmepumpen som kyla (AC) en stund, då värmer man upp utedelen och isen smälter på någon minut.
Tack
Isen börjar gå bort mera nu, detta är en luft/vatten ska vara AIRX 90 även om jag inte kan se att det är det
den går även om det är lite is kvar, och det har inte varit nåt eltillskott
jag installerade den i mitten på maj i år
trodde inte att man kan köra kyla med denna jag har ju inga innedelar mer än E9/15
Isen börjar gå bort mera nu, detta är en luft/vatten ska vara AIRX 90 även om jag inte kan se att det är det
den går även om det är lite is kvar, och det har inte varit nåt eltillskott
jag installerade den i mitten på maj i år
trodde inte att man kan köra kyla med denna jag har ju inga innedelar mer än E9/15
Mitt misstag jag tänkte på en vanlig luft/luft då kan man köra kyla för att töa isen.
Du skall anmäla till installatörer så fort du kan så att dem kommer och tittar på maskinen, något är fel (Garanti)
Så varmt ute som det är nu gör värmepumpen till största delen bara varmvatten och borde klara av att avfrosta utan vidare.
Du skall anmäla till installatörer så fort du kan så att dem kommer och tittar på maskinen, något är fel (Garanti)
Så varmt ute som det är nu gör värmepumpen till största delen bara varmvatten och borde klara av att avfrosta utan vidare.
hej igen
här kommer en uppdatering
idag när jag kom ut var hela baksidan vit, så jag försökte få tag på IVT, de svarade att jag skulle ta kort på baksidan så jag gick ut en stund senare och då var allt borta, verkar som den frostar av när hela lamellgardinen är täckt men inte halva för i Söndags tog det ju flera timmar
har den lärt sig eller?
här kommer en uppdatering
idag när jag kom ut var hela baksidan vit, så jag försökte få tag på IVT, de svarade att jag skulle ta kort på baksidan så jag gick ut en stund senare och då var allt borta, verkar som den frostar av när hela lamellgardinen är täckt men inte halva för i Söndags tog det ju flera timmar
har den lärt sig eller?
Vissa maskiner har en fördröjning på avfrostningen och har man otur att den bara behöver göra lite värme så hinner den aldrig gå så länge att avfrostningen går igång, och det är för kallt i luften för att isen skall töa av sig själv.
Så när den går lite längre (större värmebehov/tappar extra varmvatten) hinner avfrostningen komma igång.
Jag skulle hålla lite extra koll nu när utetemperaturen pendlar upp och ner.
Så när den går lite längre (större värmebehov/tappar extra varmvatten) hinner avfrostningen komma igång.
Jag skulle hålla lite extra koll nu när utetemperaturen pendlar upp och ner.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det låter som din maskin fungerar ganska normalt! Ett problem är att uteluften (som förångaren/utedelen skall ta värme ur) är fuktig. Därför isar förångaren igen ofta och måste avfrostas vilket naturligtvis oekonomiskt men nödvändigt. Isen isolerar och då kan inte köldmediet, i förångaren, ta upp värme ur uteluften. Trycket i förångaren ändras och en avfrostningssekvens startar. Varm högtrycksgas från kompressorn växlas ut till förångaren och isen smälter och trycket ändras tillbaka och värmeproduktionen startar igen.
ok, bra att veta, tack för det, hade aldrig sett detta förut det blåste riktigt varmt.
En natt för nån vecka sen var det 12 minusgrader då hade den använt 3 kwh i eltillskott men inget efter det men det lär väl bli igen när det blir kallare.
En natt för nån vecka sen var det 12 minusgrader då hade den använt 3 kwh i eltillskott men inget efter det men det lär väl bli igen när det blir kallare.
Hej igen, jag börjar få panik när jag såg detta, det blir mer och mer is runt min apparat, vad ska jag göra nån som har nåt bra tips
ser ni den tjocka ispelaren som går på sidan under röret
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
ser ni den tjocka ispelaren som går på sidan under röret
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är för att slippa sånt här som man ska lägga på 20-30.000 kr till och köpa en bergvärmepump istället för en luft-vatten värmepump.