3 804 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Anläggningen följer inte värmekurvan
Hej igen!
Har problem att få upp värmen på min bosch aw 6 å cc 160. Nu när det är -7 ute så har jag en inställd kurva på mellan 45-48 grader. Då huset är oisolerat är jag tyvärr tvungen att köra ganska högt. Problemet är att pannan inte följer kurvan. Den tar sig som bäst upp till 40 å då med lite tillskottshjälp. När sen min små vilddjur börjar använda duschen så sjunker tempen så pass att innertempen ligger runt 16-17 grader.
Så här ser det nu(kl 17:30)under värmeproduktion..
T1 37
Värm start 44
Värm stop 48
T2 -7
T3 50
Vvstart 40
Vv stop 60
T6 kompressor 67,5
T8 39
T9 35
VVstop 44
T10 36
T11 -14
T12 -6,7
Vore bra för plånboken nu så här efter jul att slippa ring in en servicenisse.
Vad tror ni det kan vara för strul?
Tack på förhand!
/Jens
Har problem att få upp värmen på min bosch aw 6 å cc 160. Nu när det är -7 ute så har jag en inställd kurva på mellan 45-48 grader. Då huset är oisolerat är jag tyvärr tvungen att köra ganska högt. Problemet är att pannan inte följer kurvan. Den tar sig som bäst upp till 40 å då med lite tillskottshjälp. När sen min små vilddjur börjar använda duschen så sjunker tempen så pass att innertempen ligger runt 16-17 grader.
Så här ser det nu(kl 17:30)under värmeproduktion..
T1 37
Värm start 44
Värm stop 48
T2 -7
T3 50
Vvstart 40
Vv stop 60
T6 kompressor 67,5
T8 39
T9 35
VVstop 44
T10 36
T11 -14
T12 -6,7
Vore bra för plånboken nu så här efter jul att slippa ring in en servicenisse.
Vad tror ni det kan vara för strul?
Tack på förhand!
/Jens
Jag har samma "problem" med min IVT-290 elpanna. Den är nedställd till att ge max eltillskott på 4 kW. Kroknar nu vid ca -10 grader ute. Värmen orkar inte upp till börvärdet och varmvattnet blir kallt. Öka maximalt eltillskott löser problemet med panna...
Tack för era svar.
Anläggningen är en luft/vatten historia från 2008(flyttade in hösten 2014). Kopplat på flera radiatorer i somras då vi renoverade övervåningen. Upptäckte i samma veva att pannan var felkopplad(returen gick på framledning..)
Precis, det där med tillskott tittade jag på ganska omgående men det visar sig att det bara drar mellan 2-3kw(inställt på 6,5kw)
Hmm, väldigt skumt detta. Den har heller inte larmat eller varnat som modellen kan göra.
Anläggningen är en luft/vatten historia från 2008(flyttade in hösten 2014). Kopplat på flera radiatorer i somras då vi renoverade övervåningen. Upptäckte i samma veva att pannan var felkopplad(returen gick på framledning..)
Precis, det där med tillskott tittade jag på ganska omgående men det visar sig att det bara drar mellan 2-3kw(inställt på 6,5kw)
Hmm, väldigt skumt detta. Den har heller inte larmat eller varnat som modellen kan göra.
Eltillskottet lever sitt egna lilla liv, den går av å på med några tio tal minuters mellanrum. Då går den upp i 1-1,5 kW sen börjar den dala och lägger sig på 0kw. Som rubriken lyder så har jag värmekurvan inställd på 46 grader nu när det är -7, pannan skickar ut 37 grader(t1) och t8 ligger på 40,3 grader. Har hållit koll på t8 hela dagen, den har aldrig tagit sig över 41 grader.
Kan det var vajsing med elpatronen eller någon inställning som jag har pillat på felaktigt
--
Anslutningseffekt(inställningar)
Total effekt 9kw
Kompressordrift 4,5kw
Enbart tillskott 6,75kw
--
Såå tacksam för alla svar.
/Jens
Kan det var vajsing med elpatronen eller någon inställning som jag har pillat på felaktigt
--
Anslutningseffekt(inställningar)
Total effekt 9kw
Kompressordrift 4,5kw
Enbart tillskott 6,75kw
--
Såå tacksam för alla svar.
/Jens
Nu är problemet ur världen. Stängde av hela maskinen och drog upp shunten, tror det var boven i dramat. När jag drog upp den några steg så började det hända grejer. Antagligen hade den hakat upp sig å på så sätt slutat ta varmvatten från tanken. Nu stiger inne temperaturen sakta men säkert 
Klicka här för att svara