Jag vaknade i morse av att det var duktigt varmt inne och efter lite klurande kom jag fram till att växelventilen hade kärvat så att pumpen försökte göra varmvatten men tryckte ut allting i radiatorerna.

Den växelventil som sitter nu är en italiensk modell som verkar vara ökänd för sin dåliga kvalité. Jag funderar på om jag ska våga mig på att byta ut den själv till en LK 525. Den befintliga ventilen sitter med klämringar på 22mm Cu och det smidigaste vore ju att återanvända de gamla muttrarna och så att man slipper kapa av kopparrören och skarva på nya bitar. Är det ok att göra så eller är jag bara lat och dum?

Om någon undrar så är min värmepump en IVT Greenline HT+

D
Jag tycker Honeywell-ventilen oförtjänt har fått ta en massa kritik. En hel del som har bytt ut den till andra ventiler som inte har fungerat bättre. Möjligtvis att man nu till slut har hittat något som är bättre, men det vet man ju först om några år om den var bättre, eller?

Jag gillar Honeywell-ventilen då det är busenkelt och tämligen billigt att byta ut insatsen och få den att fungera som ny igen (om motorn är hel). Sedan kan man ganska enkelt rengöra den gamla insatsen och ha i beredskap nästa gång det behövs.

Med det medföljande specialverktyget så tar det inte mer än en kvart att byta ut insatsen och du gör det enkelt själv. Om jag minns rätt så kostade insats med verktyg mindre än 500:- när jag köpte den.

D
Nu är det ju en Italiensk kopia av Honeywell-ventilen som jag har. Är det troligt att Honeywell-insatsen kommer att passa i så fall?
Jag pratade nyss med min lokala VVS:are som är knuten till IVT. De kan sälja mig en ny insats för 350kr eller så kan de byta ut hela växelventilen till en LK 525 för 1400 + ca 1 timmes arbete vilket bör vara under 2000 kr.

Nu har ju min ventil funkat bra i 10år så det kanske inte är en dum idé att serva den själv men samtidigt är det skönt att slippa jobba själv och samtidigt få en vridande ventil istället för en fjädrande.

Jag tar tacksamt emot alla åsikter. :)

D
Men hur ser ventilen under ställdonet ut?

Ventilen liknar bilderna på Honeywell så rent spontant skulle jag tro att en ny insats till Honeywell bör passa bra.

Jag tog mig dock lite tid igår kväll och tänkte försöka att motionera upp ventilen och se hur mycket den kärvade. Döm om min förvåning när det gick lätt att trycka in ventilen och den fjädrade tillbaka hela vägen utan problem. Eftersom ventilen fungerade så pass bra är det nästan så att jag tror att det var något glapp eller annat fel i motorn som gjorde att den inte ens försökte trycka in ventilen. För tillfället så är jag nöjd och låter den jobba vidare ett tag till. Om det strular något mer så får jag fundera över alternativen igen.

D
Är det inte i intryckt läge som den går mot VV? Vet inte hur IVT har det, men på min Nibe är det så tror jag. Jag har hört om flera som kunnat motionera upp piggen så det funkat igen, men när jag försökte så hjälpte det inte. Tänk på att piggen skall hoppa ut ganska snabbt och med ett "klonk" typ... Inte långsamt och försiktigt fjädra tillbaka, då går den för trögt... i alla fall i Honeywell-fallet. Fast ventilerna verkar vara tämligen likadana i utförande av de bilder jag sett, så skulle tro att det gäller för båda.

Det stämmer att det är i intryckt läge som pumpen gör varmvatten. Det som hade hänt för mig var att ventilen stod kvar i sitt yttre läge när den skulle göra varmvatten och därför skickade ut det vattnet i radiatorerna.
Jag testade flera gånger att trycka in ventilen och den gick lätt att trycka in och den fjädrade tillbaka snabbt och distinkt.

Eftersom ventilen fungerade så bra rent mekaniskt så är jag lite undrande till varför den inte hade tryckt in ventilen igår. Det bästa jag kan komma på är att den precis just då passerade lite skit från radiatorerna som bromsade den men det känns inte så troligt då jag brukar rensa smutsfiltret varje år och det är bara marginellt med smutts i det. Mitt andra alternativ är att av någon anledning så gick inte signalen fram till motorn att det skulle trycka in ventilen. Antingen pga glappkontakt någonstans eller av en ren slump. Jag får hålla lite extra koll på den de kommande veckorna och se vad som händer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.