7 211 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Luftvatten till acctank
Sida 1 av 2
Jag har idag en accumulatortank på 750 liter, denna värms av en vattanmantlad kamin och solvärme slinga. Funderar på en luftvatten tank då vedeldandet inte kommer hålla i längden. (Jag lyckas i princip 0a elräkningen men då gäller det att elda MKT varje dag..)
Fattar dock inte riktigt hur systemet funkar med luft/vatten. Köper jag "bara" en utedel, tex:
CTC Värmepump Luft/Vatten EcoAir
och kopplar den till vattnet i acctanken? Bara denna kostar ju närmare 40k och jag vill ju inte köpa en elpanna för 30k som verkar vara komplementet...
Men antar att man inte kör rent vatten i värmepumpen utan bör ha nån värmväxlare? Jag har två slingor i tanken som jag idag använder till att värma vatten till varmvattenberedaren. Skulle ju kunna ta den nedre slingan som värmeväxlare men... blir ju sämre uppvärmning av varmvattnet...
Fattar dock inte riktigt hur systemet funkar med luft/vatten. Köper jag "bara" en utedel, tex:
CTC Värmepump Luft/Vatten EcoAir
och kopplar den till vattnet i acctanken? Bara denna kostar ju närmare 40k och jag vill ju inte köpa en elpanna för 30k som verkar vara komplementet...
Men antar att man inte kör rent vatten i värmepumpen utan bör ha nån värmväxlare? Jag har två slingor i tanken som jag idag använder till att värma vatten till varmvattenberedaren. Skulle ju kunna ta den nedre slingan som värmeväxlare men... blir ju sämre uppvärmning av varmvattnet...
Det går ju att t.ex. ta en Nibe F2030 och docka med fast kondensering till tanken om man vill. Vatten hela vägen. Annars tjänar man i effektivitet genom att docka en värmepump med flytande kondensering. El-patron behövs säkert någonstans som back-up när det blir väldigt kallt. Saknas det helt idag?
Cirkulationspumpen ut till luftvärmepumpen sätter man på insidan ytterväggen och denna ska vid köldgrader snurra oavsett om det finns ström fram till luftvärmepumpen eller ej. Långa strömavbrott i huset innebär en frysrisk med vatten till utedelen. Principschema för dockning med vedpanna, acktank och fast kondensering: http://www.nibe.se/nibedocuments/12927/M10561-4.pdf
Jag har precis köpt en accumulatortank och vattenmantlad kamin och solpaneler så jag köper ju inte gärna något nytt i onödan. Om det ska vara ekonomi i att lägga till luftvatten så gäller det att hålla nere investeringen så mkt som möjligt. Väldigt förvirrande när man läser på alla delar hit å dit.
Googlat runt lite och det känns ju smidigt om man kan köpa en utedel som som cirkulerar vatten till acctanken. Borde ju dessutom inte vara några problem att koppla in själv. Jag planerar även att ha ett backupsystem för strömavbrott på sikt (har iof knappt haft något på 2 år men...)
Om man har en blandventil typ "Esbe Shuntventil Metall 20 RSK: 4905436" som man drar ner strax över 0 grader och en cirkpump som går igång så borde man ju inte förlora mkt värme ? Om detta blir en stor energibov så borde det ju innebära att massa går förlorat vid normaldrift då 50-60 gradigt vatten cirkulerar?? grejjerna är väll välisolerade?
Investerar jag ytterligare 50 000kr i systemet så behöver jag en ganska stor sänkning för att det ska motiveras, alternativt att jag eldar mindre pga lathet vilket jag nog tror att jag kommer göra på sikt. Finns det några bra budgetvarianter tro? Om en innedel på 25-30k tillkommer så...lägger jag nog ner för tillfället
Om man har en blandventil typ "Esbe Shuntventil Metall 20 RSK: 4905436" som man drar ner strax över 0 grader och en cirkpump som går igång så borde man ju inte förlora mkt värme ? Om detta blir en stor energibov så borde det ju innebära att massa går förlorat vid normaldrift då 50-60 gradigt vatten cirkulerar?? grejjerna är väll välisolerade?
Investerar jag ytterligare 50 000kr i systemet så behöver jag en ganska stor sänkning för att det ska motiveras, alternativt att jag eldar mindre pga lathet vilket jag nog tror att jag kommer göra på sikt. Finns det några bra budgetvarianter tro? Om en innedel på 25-30k tillkommer så...lägger jag nog ner för tillfället
Frysskyddsfunktion F2030:Arne999 skrev:
Vid temperatur under +2 °C går laddpumpen periodvis, för att förhindra att vattnet fryser i laddkretsen. Funktionen skyddar även mot för hög temperatur i laddkretsen. Denna funktion gäller under förutsättning att spänning finns till F2030.
Vi har en LVVP socks mot en tank via en slinga och vi kör med glykol, så frysrisken är obefintlig.