Vad bör man kolla efter vid köp av ett nytt kylaggregat? COP-värde ( EER) , köldmedium , något annat ? jämför två offert just nu och vill veta viktigaste att tänka på.

Tack i förhand

P
Att effekten räcker till

• Gilla
ccf
  • Laddar…
ja men det har jag räknat med, jag tänkte mer att jämföra två olika system. Båda klarar av olika krav och dimensioneringar men har olika cop-värde och köldmedium.

P
ja kyla anges i EER
hur mycket skiljer?

vad är det för olika köldmedia?

Har inte fått exakta värde men ska fråga efter EER. Köldmedia är olika R448a, R134a och det var en till som jag får reda på snart.

Men tänkte mer om jag bör ställa andra frågor till de olika företagerna förutom EER och köldmedia?

Har inte fått exakta värde men ska fråga efter EER. Köldmedia är olika R448a, R134a och det var en till som jag får reda på snart.

Men tänkte mer om jag bör ställa andra frågor till de olika företagerna förutom EER och köldmedia?

Är det till komfortkyla eller ska ni kyla en datahall som även behöver kylas när det är -10C ute? Alla aggregat klarar inte av när det är allt för kallt ute

P
R134 är en enkomponents gas för typ kyl applicationer
R448 är en blandgas exprementiel ersättare för R404 med lägre GWP som är en typ frysgas.

jag hade valt R134

Det är för frysrum, har mat i rummet.

P
Normalt sett har man R404 till frysrum
det är svårt att få R134 att fungera då expansionsventilerna inte är gjorda för de temperaturerna man får köra med kappilärrör och sugtrycksfyllning.

så i ditt fall är det R448 som måste vara det bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.