Min bergvärmepump (IVT Greenline Compact 8, installerad 1997) kräver lite underhåll och jag undrar om det är normalt eller ej.
På ett av rören som går ut från värmepumpen och ner i berget sitter ett litet (1-2 liter?) platskärl (nr 1 på bifogad bild). Kärlet har nån sorts tryckmätare samt ventil på toppen, som knappt syns på bilden för den täcks av tryckmätaren (nr 2).
Som ni ser är kärlet nästan tomt. Det har hänt en gång innan (att det blev tomt). Då ringde jag VVS-installatören som hade installerat pumpen (för snart 20 år sen). Det enda han gjorde var att ta en trädgårdsslang och fylla på med vanligt kranvatten genom att skruva av ventilen bakom tryckmätaren. Han fyllde upp till ca 3/4 och sa att "det kan behöva göras ca 2 gånger per år".
Är det normalt att man behöver fylla på i köldbärarvätskan? Uppenbarligen läcker det nånstans (har en kvalificerad gissning på var, men mer om det sen låt oss reda ut det här först). Frågan är: ska jag fylla på med vanligt, rent vatten? Jag antar att nån variant på anti-freezer bör tillsättas i den blandningen som åker ner i berget (vätskan kan väl bli kallare än 0 grader men ska ändå inte frysa i rören). Men det gjorde inte VVS:aren sist.Vad är det för medel som bör tillsättas i så fall? Vilka proportioner? Fler som behöver underhålla sina bergvärmesystem på det här sättet?
Tack på förhand!
På ett av rören som går ut från värmepumpen och ner i berget sitter ett litet (1-2 liter?) platskärl (nr 1 på bifogad bild). Kärlet har nån sorts tryckmätare samt ventil på toppen, som knappt syns på bilden för den täcks av tryckmätaren (nr 2).
Som ni ser är kärlet nästan tomt. Det har hänt en gång innan (att det blev tomt). Då ringde jag VVS-installatören som hade installerat pumpen (för snart 20 år sen). Det enda han gjorde var att ta en trädgårdsslang och fylla på med vanligt kranvatten genom att skruva av ventilen bakom tryckmätaren. Han fyllde upp till ca 3/4 och sa att "det kan behöva göras ca 2 gånger per år".
Är det normalt att man behöver fylla på i köldbärarvätskan? Uppenbarligen läcker det nånstans (har en kvalificerad gissning på var, men mer om det sen låt oss reda ut det här först). Frågan är: ska jag fylla på med vanligt, rent vatten? Jag antar att nån variant på anti-freezer bör tillsättas i den blandningen som åker ner i berget (vätskan kan väl bli kallare än 0 grader men ska ändå inte frysa i rören). Men det gjorde inte VVS:aren sist.Vad är det för medel som bör tillsättas i så fall? Vilka proportioner? Fler som behöver underhålla sina bergvärmesystem på det här sättet?
Tack på förhand!
Det lär vara okej att fylla på en mindre mängd rent vatten, annars ska rekommenderad köldbärarvätska användas. Kräver rätt utrustning med trycksatt kärl. Ett mer utförligt svar från experter på just bergvärme kanske kan fås på varmepumpsforum.com.
Du ska fylla på med köldbäraretanol. Ca 30% blandning. Fyller man med rent vatten när vätskan är kall, så har det svårt att blanda sig samt att blandningen blir för svag om man späder ut den för mycket.
Expansionskärlet sitter inte optimalt monterat, men det förklarar inte läckaget. För du har ett läckage någonstans. Kolla efter spruckna kopplingar inne i värmepumpen, om du inte hittar läckan någon annanstans.
Expansionskärlet sitter inte optimalt monterat, men det förklarar inte läckaget. För du har ett läckage någonstans. Kolla efter spruckna kopplingar inne i värmepumpen, om du inte hittar läckan någon annanstans.
Tack för svaret. Men kräver det verkligen trycksatt utrustning vid påfyllning? Är säker på att VVS:aren tog en trädgårdsslang sist, har även hört om att man kan fylla på med en vattenkanna. Knappast trycksatt utrustning...lordi skrev:Du ska fylla på med köldbäraretanol. Ca 30% blandning. Fyller man med rent vatten när vätskan är kall, så har det svårt att blanda sig samt att blandningen blir för svag om man späder ut den för mycket.
Helt rätt i att det är läckage i pumpen. Ser inte så roligt ut men samtidigt finns det inte mycket att göra förutom att byta pump, enligt vår VVS:are:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I regel trycksätter man inte de där plastkärlen, då de ska monteras på högsta punkten i systemet. Kan man inte få det på högsta punkten är det bättre med ett tryckkärl med gummiblåsa. Men jag vet att det förekommer andra lösningar.
Syns det inte vart det läcker ? om det smakar och luktar sprit så läcker det annars kan det vara kondens pga dålig isolering. Man ska normalt inte behöva fylla på brine men det kan ha varit luft fickor kvar från installationen och försvinner luften behövs det fyllas på om det inte läcker alltså.
Bör inte vara svårt att fixa själv men kolla även om muttern är spräkt inte helt ovanligt främst på utgående kb pga att kondensen fryser till is och spräker muttern om inte gängan fylls med pasta eller nått liknande.
Klicka här för att svara