Rabbithole
Rabbithole: Är väl bara en liten risk att det brummar lite extra. Hade en Panasonic i väggen i ett hus jag bodde i tidigare. Lät ingenting, bara fläktljud på insidan
5 svar · 6,8k läst
·
S
smurfen72: Av de båda modellerna skulle jag välja Niben. Ctc har shuntad lösning vilket sänker cop en del samt att den har lite konstigheter för sig vid varmvatten laddning. Men Ctc har en ny GSI modell som verkar intressant, vet dock ingen som provat den ännu. Enda skälet till en Ctc 410 vore ev om man vill köra sommarvärme på t ex ett toa golv och inte har plats för att installera separat
1 svar · 3,5k läst
S
smurfen72: Får du ner 2*300 är det bara bra kan inte bli för mycket slang.
3 svar · 5,8k läst
B
byggarätt: [citat] tack för svaret då kan TS sortera lite mer... reglerteknik när det gäller värmesystem är ju bara på tillförd värme....det gör ju att avsvalningen hela tiden varierar och därför blir regleringen lite sämre då man får överskott på värme ibland samt underskott om tempen faller snabbare än effekten på VP+tillskott
32 svar · 69,0k läst
Zellero
Zellero: Ja typ😎.
3 svar · 4,6k läst
S
smurfen72: Bara att lossa med en skift nyckel eller 2 st.
1 svar · 3,4k läst
·
H
hempularen: Vi har en sådan vid vårt fritidhus i Jämtland, där kan bli bortåt -40 (nästan iallafall) ibland, så det skulle kännas läskigt med radiatorvatten ut till utedelen.
2 svar · 1,9k läst
J
Josth: Sidan 10 i installatörsmanualen för NIBE F2030 tycker jag på ett bra sätt beskriver alternativ som fungerar när det blir riktig vinter. http://www.nibe.se/nibedocuments/16530/231107-4.pdf
1 svar · 1,9k läst
E
erix0n: lite återkoppling, jag slog faktiskt till på en Samsung Smart 9 i helgen. Jag hoppas det blir bra :) tack för era svar o synpunkter
45 svar · 12,5k läst
·
A
Avemo: [citat] De transporterar ingen luft ut ur eller in i huset. Inomhusluften cirkulerar genom innedelen och värms upp. Utomhusluften cirkulerar genom utedelen och kyls av. Och om den används som luftkonditionering är det omvänt.
16 svar · 3,4k läst
·
H
Hugh: Smutsfiltren hade jag på "att göra listan" idag, så får vi se om det gör någon skillnad..Provar att ladda upp en bild med temperaturer för köldbärarvätskan.. [bild]
3 svar · 3,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Men lyd gärna rådet och koppla ur inomhusgivaren om du har en sådan så du kan justera kurvan ordentligt. Kopplar du inte ur den så kommer du få rätt temperatur inomhus men en ineffektiv(=dyrare) drift av VP.
3 svar · 2,9k läst
S
smurfen72: [citat] Ja helt klart varierar påisningen och behovet av avfrostning beroende på ute temp fukt och gångtid och säkert nån till parameter.
17 svar · 3,1k läst
·
K
Kallebo: [citat] Har aldrig stött på det i verkligheten, men flera gånger i teorin. Låter som något som kanske finns i Tyskland.... Men den stora vinsten borde väl vara att förvärma luft i norrland där det är kallt oftare?
58 svar · 6,5k läst
S
smurfen72: Ventilerna behöver du inte byta men ta bort handtagen och isolera riktigt det ska vara helt tätt dvs limmat.
6 svar · 1,5k läst
·
S
smurfen72: Både effekt vakt samt innegivare ingår i vå leveransen från Nibe och då tycker jag dom ska installeras om inte annat avtalats. Effekt vakten sitter så den mäter husets totala förbrukning och kan begränsa elspets vid stor belastning på huvudsäkringarna. Nu kanske inte effektvakten är så viktig på en inverter som bruka klara sig utan elspets men vid legionella höjning används
43 svar · 10,0k läst
·
S
smurfen72: Om det stämde mot verkligen skulle du troligtvis ha nån typ av rekord men tyvärr är det inte riktigt så bra cop på nån vp inte ens din men huvudsaken är ju att du är nöjd sen om cop ligger på 4 eller 4,5 spelar nog mindre roll. Att din vp är enda vp som är svanen märkt innebar inte att den har bättre cop utan att det är enda tillverkaren som ansökt om det och nu är ju inte IVT
44 svar · 9,6k läst
·
K
kanonkula: [citat] I detta fallet så spelar det ingen roll alls :)
5 svar · 1,0k läst
J
jhn: Tack för era svar. Lite osäker på om jag förstår dem dock. Jag petade upp "imohustemperatur" till 20 grader innan jobbet igår och när jag kom hem igår kväll så var klinkersplattorna i alla fall inte kalla längre - inte varme heller, men lagom helt enkelt. Antar att det innebär att golvvärmen nu kickat in.
3 svar · 1,3k läst
S
smurfen72: Vet skruvar som läckt läckt väldigt lite när nån varit på dom och skruvat men efter nån vecka har det blivit tätt igen men det har varit på värme system. 1 bar bör väl räcka bra om inte kylan sitter väldigt högt monterad.
6 svar · 2,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Här har du kvalitet ut i fingerspetsarna och med 5 års garanti: [citat] http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-fh25vehz.html Och visst, jag har köpt två värmepumpar av dem, en till sommarstugan och en till åretrunthuset.
4 svar · 4,0k läst
R
Anonymiserad 137805: Det borde fungera beroende på ditt aktuella tjäldjup
1 svar · 1,5k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Hur gammal är maskin? Hade samma problem på min 2 år gamla premiumline. Slutade med först byte av interna cirken sen båda styrkorten. Styrkortet funkade antagligen inte och körde cirken till den skar.
1 svar · 3,6k läst
·
C
Chris1234: Det blev en luft/vatten från Thermia Atec. När kompressorn i utedelen körde fullt för att värma upp vattnet hördes den minimalt. Fick stå precis framför. Otroligt skönt att bli av med oljepanna och tank. Tack för inputs i tråden!
36 svar · 22,9k läst
K
KarlssonFredrik: Hej. Dessa pumpar verkar vara välkända med inverterfel, jag får larm 100, kommunikation med inverter när kompressorn ska starta. Undrar vilken del det är som går sönder, är det den som kallas inverter och styr hastigheten på kompressorn eller är det kompressorn som man byter? Kanske hela paketet? Har läst om flera som fått bytt inverter men vet inte om det är ett generellt ord man
0 svar · 3,5k läst
S
Anonymiserad 137805: Kolla med VUAB de har egna installatörer och kör bara toshiba. P-P har inga egna utan kontrakterade som inte får många peningar för en installarion typ 3500.- Sen kan det vara mer arbete med att byta ut én pump än att montera en ny från skratch
1 svar · 2,1k läst
tommib
tommib: Kolla på priser och hur länge grejerna legat på motsvarande så får du en fingervisning. Eftersom det krävs specialutrustning för att koppla ihop det igen så är tänkbara köpare i princip begränsat till väldigt seriösa hempulare eller kylmontörer. Kostnaden för installationen blir såpass dyr att det inte lönar sig att köpa begagnat. Jag åkte med våra till skroten (2004 + 2007)
2 svar · 11,6k läst
S
Stadsbonden: http://m.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-stickproppsanslutning/32-3492 Problem solved :cool:
16 svar · 6,9k läst
S
smurfen72: Inte om du behöver 12 kw vid dut men det kan nog vara fel.
16 svar · 5,7k läst
·
G
gustavv: Ja stäng av värmepumpen och lufta systemet du och sedan kan du klicka igång VPn och låta det gå några dagar och sedan göra samma sak igen och lufta. Bäst är att luft när vattnet är någorlunda varmt då luften har lättare att släppa ur varmt vatten.
3 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.