16 725 läst ·
26 svar
17k läst
26 svar
Bergvärmepump - inverter eller "traditionell"?
Min tanke var främst att eftersom Thermia var lite sen med inverters så kan en Thermia åf som inte säljer inverter snacka skit om dom just för att han inte har några att sälja. Helt klart är en inverter en mera avancerad maskin med flera komponenter som kan krångla och besparingen är i stort sett likvärdig. Men jag tror i alla fall att om några år så är i stort sett alla vp inverters även om det inte tillför så mycket på tex en bergvärme vp så är det flera fördelar på en luft vatten vp.elmont skrev:
Det var en Thermia ÅF innan Thermia lanserade inverterstyrda pumpar. Har dock högt förtroende för företaget som grundades på 50-talet. Han kunde tekniken och förklarade ingående hur det funkade.smurfen72 skrev:Min tanke var främst att eftersom Thermia var lite sen med inverters så kan en Thermia åf som inte säljer inverter snacka skit om dom just för att han inte har några att sälja. Helt klart är en inverter en mera avancerad maskin med flera komponenter som kan krångla och besparingen är i stort sett likvärdig. Men jag tror i alla fall att om några år så är i stort sett alla vp inverters även om det inte tillför så mycket på tex en bergvärme vp så är det flera fördelar på en luft vatten vp.
Kan även tillägga ingen av de ÅF som besökte mig förordade en inverterstyrd pump.
Absolut - men nu var ju resonemanget att om det skulle visa sig att inverterkorten har tafflig livslängd så är det inte en ödesfråga på samma sätt som kompressorn kan vara.Excel skrev:
Jag känner mer än en som varit helnöjda med sin bergvärmepump tills den gått sönder bortom all räddning (=kompressorbyte) efter typ halva beräknade livslängden och därmed har hela besparingen gått rakt ner i toaletten.
Ödesfråga blir det väl inte, om kompressorn pajjar finns ju garanti på pumpen alternativt använda maskinförsäkringen som oftast finns i villa/hemförsäkring.cpalm skrev:Absolut - men nu var ju resonemanget att om det skulle visa sig att inverterkorten har tafflig livslängd så är det inte en ödesfråga på samma sätt som kompressorn kan vara.
Jag känner mer än en som varit helnöjda med sin bergvärmepump tills den gått sönder bortom all räddning (=kompressorbyte) efter typ halva beräknade livslängden och därmed har hela besparingen gått rakt ner i toaletten.
Man får nog räkna med ett kompressorbyte under livslängden på en on/off. Frågan om man kan räkna hem kompressorbyte på en äldre maskin, med tanke på att nyare pumpar i regel har högre cop kan det löna sig att byta hela pumpen.
Det är väl ingen som har livstids garanti på sina pumpar? Och hur mycket får man på försäkringen för en 7-10 år gammal pump?Excel skrev:
Om man skulle räkna med det skulle ju inte kalkylen gå ihop för många.
Ja, det är just därför det är en ödesfråga.
Kan bara svara för min egen pump, Thermia erbjuder 14 års garanti på pumpen, de sista 7 åren tecknas en försäkring via Thermia. Skulle säga att efter 14 år är den ekonomiska livslängden slut och efter 14 år ska man vara lycklig för varje år den fungerar.cpalm skrev:
Gällande maskinförsäkring man själv läsa sig till vad som gäller för sitt försäkringsbolag. Man står ju inte helt hjälplös, det är ju därför man har en bra försäkring som täcker. Regeln brukar vara, what you pay is what you get.
Det är inte bara gångtiderna man vill åt en inverter ligger närmare framledningens börvärde och vid dellast får den högre brine temp och den är lättare att dimensionera för 100% effekt täckning utan att få problem med tex flödet eller start stop. Nackdelen som jag ser det är dels mera avancerad teknik med dyra komponenter och dels att en inverter med låg min effekt får många gång timmar vilket lär slita på kompressorn det med.MagHam skrev:
Om man tecknar försäkring eller om det ingår på vissa märken så får man full ersättning för en vp som är 7-10 år gammal helt utan ytterligare kostnad. Om man vore lite intresserad av att justera in sina vp med tanke på tex start stop och hur dom går i övrigt som tex delta hur högt över bör värde dom värmer så kan man nog få ut bra många fler års livs längd på sina vp för det är en maskin som behöver justeras in vilket ofta hoppas över.cpalm skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Ny bergvärmepump eller reparera gamla (Nibe Fighter 1215-7)?
Värmepumpar -
Thermia Diplomat Inverter M 400V 3 fas —-> en fas 230V?
Värmepumpar -
Finns det trådlös styrning till min IVT-bergvärmepump?
Värmepumpar -
Nya eleffektavgiften påverkar det valet av bergvärmepump -on/off eller inverter kompressor
Värmepumpar