P
Glykol är en mycket sämre värmebärare

I mitt fall vore ju det bästa om ja kunde köra samma vatten som i accen annars blir det till att offra halva VVb slingan vilket kanske inte ens funkar... Va vet ja

Du kan värmeväxla via en glykolslinga. Så en plattvärmeväxlare, cirkulationspump och lite relä mm behövs.

Man förlorar en del i COP och laddningstemperatur med glykol och en extra värmeväxling. I praktiken verkar risken för sönderfrysning vara ytterst liten när man läser på t.ex. varmepumpsforum.com. Det är bra isolering i utedelar av kvalitetsfabrikat. Bor man i skogen där tunga trädgrenar hänger över elledningarna till området och det ibland förekommer långa elavbrott är det förstås en sak att ta hänsyn till, men annars har mycket gjorts för att förbättra och säkra elnätet under senare år. Man kan också få sms vid elavbrott så man kan åka hem och stänga av och tappa ur rören till utedelen om det tar många timmar/dygn tills felet är fixat.

P
Ja du förlorar ca 25% i effekt med glykol

corre skrev:
Har man slutat köra gasen in i en slinga i akktanken nu?
Det minskar ju frysrisken.
Vilka pumpar kör in gasen i akktanken ?

Jag tror TS skulle klara sig fantastiskt bra med en vanlig split maskin, där innerdelen dockas mon hans befintliga system idag, och han lär ju inte behöva någon extra vvb, då han redan har gott om andra sätt att få tillskottsvärme, samt att pusha tempen till 70-80grader nån gång per helg eller så för att motverka bakterier i vattnet.

Menar du att spliten kopplas mot tanken ?

smurfen72 skrev:
Menar du att spliten kopplas mot tanken ?
Nej, inte direkt, men han verkar ha kopplat sin vattenmantlat kamin på ledningen till akktanken, och jag förslår då att koppla pumpen på samma ledningen men innan kaminen, så att pumpen värmer först, och han spetsar det med kaminen, och eldar han inte, så tar patronen han har i tanken hand om spetsvärmen, på det sättet borde han kunna få mest ur pumpen. förstår du hur jag menar ?

Det får inte bli för varmt vatten till vp då kommer den larma men det går säkert lösa på nått sätt.

smurfen72 skrev:
Det får inte bli för varmt vatten till vp då kommer den larma men det går säkert lösa på nått sätt.
Precis, det är den enda möjliga häck som han skall över, men annars är det goda tider framöver :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.