F
fender stratocaster: Är det nån som har Intensis home (appen för värmepumpar) Jag undrar över totalförbrukningen man kan se, hur nollställer man den? Eller kan man bara se hur mycket pumpen har dragit senn den var ny? och aldrig nollställa
0 svar · 1,6k läst
S
smurfen72: Filtrerings tiden påverkar endast när vp ska ställa sig i sommarläge dvs endast göra vv.
3 svar · 3,1k läst
S
smurfen72: [citat] Här finns en del vanliga beredare 100 liter extra ger bra med vv eftersom man håller 60 grader där http://www.rinkabyror.se/artiklar/varmvattenberedare-2/nibe-elvarmvattenbered-/
8 svar · 6,0k läst
A
Autodidak1: Har du rätt jordfelsbrytare? Till huset har man 30 mA och luftvärmepump ska ha 300 mA. Den har inte personskydd på samma nivå, utan mest ett brandskydd.
3 svar · 7,9k läst
G
g00ey: Det var något nytt för mig att dessa kompressorer endast är optimerade för kylanläggningar. Däremot en sak som är lite underligt med dessa är att när man läser datablad från Emerson/Copeland så är kompressorer i ZR serien framförallt anpassade för R134A och/eller R407C (det beror lite på modell). Men när man pratar med Thermia så säger de att R404A och R134A är istort sett
11 svar · 8,0k läst
S
smurfen72: [citat] Ja det är bättre med tank men tar plats och kostar lite mera och nu kommer inverter vp mera och då är inte tanken till lika stor nytta. När inverterns min effekt är större än vad huset behöver kommer även invertern jobba som on/off men det är ju under en begränsad period och antalet starter bör bli ok i alla fall men tanken gör ju nytta genom att den minskar risken för
38 svar · 4,0k läst
nikasp
nikasp: Just det, de hade skrivit det på hemsidan. Hyfsad skillnad i pris, Bygghemma skulle ha 495 för samma grejer. [citat]
25 svar · 37,3k läst
·
S
smurfen72: Många vp ger 65 graders framledning i dag enbart med kompressorn sen kan elpatron hjälpa till med några grader till visst det är inte optimalt drift för en vp med det funkar och så hög temp behövs normalt vid ett fåtal dagar per år.
3 svar · 5,8k läst
S
smurfen72: Har du tank samt shunt så har du ingen växelventil och då kör man fast temp mot tanken och den tempen kanske är i lägsta laget för ok vv och var en vanlig lösning för 30 år sen. Det kan vara bättre att köra lite lägre temp i tanken fast naturligtvis så hög så den räcker till radiatorerna och därefter spetsa upp vv med en extern vv beredare och den vv beredaren kan man ju nyttja
13 svar · 2,1k läst
mexitegel
mexitegel: Sidan 8-9 i manualen beskriver hur du hittar Köldbärartempen, http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/Nibe/Fighter_1115.pdf
4 svar · 1,2k läst
J
Josth: Låter som rejält med isolering, men det gamla betonggolvet (?) kommer att kyla märkbart. Skulle nog valt FH35 snarare än FH25 även om den är en tusenlapp dyrare.
22 svar · 4,2k läst
SSSS
SSSS: [citat] Ja nu är den bytt och knäppningarna är borta, köpte min pump via e-klok.se och ärendet sköttes mycket snyggt av dom.
45 svar · 5,8k läst
·
B
byggarätt: [citat] Nja innegivare ger ett mätvärde som kan bli för rörligt....hus är ju tröga konstruktioner o luft till luft är effektsvag lösning Det som dessutom påverkar är ju regleringen som har sina begränsningar... utegivare rätt placerad vindskyddad ger ett tillräckligt bra värde för att se hur max o min temp ser ut ...dvs hur mycket ventilationen ska värma inkommande luft. Sedan
3 svar · 4,1k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: [citat] Ja, det är väl ungefär det jag kommit fram till också. Vi har inte haft problem med rost eller dålig plast, men avfrostningen av utomhusdelen har stundvis (visa temperaturer och luftfuktigheter gissar jag) inte fungerat alls utan man har får stänga den förra dagar i sträck för att det bara är en stor isklump (Jag letade på byggahus för jag mina st jag lagt ut bilder här på
6 svar · 1,5k läst
G
gusvo085: Googla! Jag har flyttat en utan problem. Man stänger en ventil på utedelen, kör pumpen på kyla ett tag och sedan stänger en annan vetil. Nu är kylmediet i utedelen och du kan koppla. En varning dock, du får in luft och fukt i rören det kan ställa till problem...
2 svar · 2,8k läst
S
smurfen72: [citat] Just i det här fallet var det ganska enkelt men tack ändå.
47 svar · 4,4k läst
S
smurfen72: Det kan bli ett problem men det kan det bli även med 8 kw vp det får firman kolla upp. Om inte radiatorerna klarar flödet från vp kan man sätta en arbetstank då får vp sitt flöde samt radiatorerna sitt flöde samt att man får lite mera vatten volym så man får ok drift på vp.
31 svar · 8,1k läst
S
smurfen72: 1 Så vamt brine som möjligt 2 Så låg framledning som möjligt och inte över börvärdet 3 Mängden blir vad den blir beroende på borrdjupet eller jordslingan och ev extra tankar kostar för mycket 4 Varför vill man ha cirkulerande vv det brukar värmas i en beredare helst via slinga. 5 Menar du fri kyla så funkar det bäst till bergvärme men även jordvärme ger en del kyla.
57 svar · 9,4k läst
S
smurfen72: Det kan man på alla moderna vp som har meny.
10 svar · 4,6k läst
A
Ahlin: Tack för all input! Då har jag några uppslag på var jag ska börja felsöka ��
3 svar · 1,7k läst
T
Tebax: Hej grabbar, Har förstått att här finns det information att hämta så har nog kommit rätt. Ska borra en energibrunn och pump, har idag ett hus på boyta 160 och biyta 40m2. Fjärrvärme finns idag, sedan 2009 har det aldrig gått mer än 22 000kwh per år. Hushållsström tillkommer med 7000kwh. Älvsbyhus, 80 talet. Radiatorer, enrörs system..... Har fått offert som jag fastnat för, ett
0 svar · 805 läst
R
Rissto: [citat] Tack för tipset! Har 7st rumstermostater. 4 sovrum, 2 WC och 1 till vardagsrum/kök. Nu har jag lyft på 3 av hattarna, de som styr vardagsrummet/köket och som jag gissar är kopplade till en digital rumstermostat. Så då får vi se på några timmar om det gett effekt. Men jag vill ju gärna ha en permanent lösning och jag gissar att hattarna ska sitta på för att rumstermostaterna
4 svar · 1,7k läst
·
C
carlbanan: Jag har en nibe 750 från 2011, och vi störs inte av den alls. Om man verkligen lyssnar efter den, så är det klart man hör den. Har den också nästan rakt under vår säng. Som jämförelse så störs jag grymt av tvättmaskinen eller torktumlaren om de av någon anledningen skulle va på när man ligger och ska sova. Förbrukningen tycker jag också ligger på en bra nivå, 14000 kWh på
26 svar · 46,2k läst
M
Modig: Om du kontaktar energi- och klimatrådgivaren i din kommun kan du få kostnadsfri hjälp med att göra olika typer av beräkningar etc.
2 svar · 2,6k läst
M
Magnus Westerberg: Se där, hade besök av en CTC knuten firma på morgonen. Visade sig att det är FLVP som vi ska ha. Startar en ny tråd med rätt ämne, tack för hjälpen so far :D
13 svar · 4,1k läst
S
salbo: Gipsa menade jag. Den är så gammal så jag tar hit tekniker när den dör och det är dags att skaffa ny. Såg nu att den verkar sitta så tight så jag får nog gipsa runt den i alla fall. Får spara nån rulle tapet så man kan göra om och ordentligt när det är dags för ny.
3 svar · 2,4k läst
M
mlkjhr: En AirPatrol är väl det enklaste om inte pumpen har egen sms-styrning. Tyvärr är ju AirPatrol inte direkt billiga. En AirPatrol kräver ett simkort. Kommandona skickas med en app.
2 svar · 1,7k läst
S
slug68: Nej då var med när det borrades, 67 stänger hade han med sig och dessa är 3 meter så det lite drygt 201 meter om man räknar borrkronan, vattennivån hamnade ca 9 meter ner och till berg var det 4 meter så det blev 6 meter foderrör.
9 svar · 4,3k läst
T
T.lindberg: Problemet löst, tack ni som kommenterat... Värdet "Framledning" växlar mellan varmvatten och värmekretsen.
7 svar · 5,4k läst
·
S
smurfen72: Normalt kopplar man en vv beredare till tanklösa vp och i den har man enbart vv inget radiatorvatten cirkulerar där förutom just vid vv laddning. Det finns kombi beredare tror Ivt/Bosch har då är det i princip en vv beredare upptill samt en arbets/volymtank nertill fast dom sitter i samma skåp så det ser snyggt ut och tar mindre plats. Eftersom man normalt har separata kärl är avkylning
18 svar · 10,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.