P
Ja detta är med snabbkoppling

Vad får man om man köper en 15-tusenkronors luftvärmepump som man inte får i en Jula-pump?

(Vi har haft en luftvärmepump från Jula i fyra år. Nu har den lagt av efter ett strömavbrott och vi behöver en ny.)

Andreas Lundgren skrev:
Vad får man om man köper en 15-tusenkronors luftvärmepump som man inte får i en Jula-pump?

(Vi har haft en luftvärmepump från Jula i fyra år. Nu har den lagt av efter ett strömavbrott och vi behöver en ny.)
Du får förhoppningsvis en pump som håller lite längre än 4 år, och en som klarar strömavbrott.

lordi skrev:
Du får förhoppningsvis en pump som håller lite längre än 4 år, och en som klarar strömavbrott.
Å andra sidan så bör ju den dyrare pumpen hålla 3 gånger så länge som den billiga om den ekvationen ska gå ihop.

Visst de dyrare modellerna kan ha lite bättre funktioner, länge hållbarhet och en aningens mer effektiva, samtidigt så får man ju väga in kostnaden om det är värt mellanskillnaden.

Jag köpte Julas pump till mitt garage för 1 år sedan, kampanjpris på jula för 5000kr, de offerter jag fått från andra låg på runt 21-22 000kr installerat och klart, har inte rätt till rot, vilket fördyrade installationen.

Jag resonerade som så att kommer jag att kunna räkna hem dessa 15000kr i mellanskillnad viket snabbt blev ett nej på.

P
Andreas Lundgren skrev:

Man får en tystare pump och högre verkningsgrad samt att den levererar även när det blir kallt.
Bättre filter och tydligare fjärrkontroll.
Plasten är stabilare luckan håller.
Bättre garranti ?
Utedelen rostar inte.

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Man får en tystare pump och högre verkningsgrad samt att den levererar även när det blir kallt.
Bättre filter och tydligare fjärrkontroll.
Plasten är stabilare luckan håller.
Bättre garranti ?
Utedelen rostar inte.
Ja, det är väl ungefär det jag kommit fram till också. Vi har inte haft problem med rost eller dålig plast, men avfrostningen av utomhusdelen har stundvis (visa temperaturer och luftfuktigheter gissar jag) inte fungerat alls utan man har får stänga den förra dagar i sträck för att det bara är en stor isklump (Jag letade på byggahus för jag mina st jag lagt ut bilder här på forumet, hittade den här tråden från mig själv istället, hade visst lyckats förtränga det :) https://www.byggahus.se/forum/varme...ro-sc-1332-jula-4.html?perpage=15#post1623960)

De billigare har ju inte heller luftrening. Men effekten och ljudet är nog de största faktorerna.

Priset är ju såklart den stora fördelen. Man glömmer ofta att räkna in kapital-kostnaden på dyrare investeringar, försäljare glömmer väldigt gärna bort det. O grunden kan man säga att erbjuda investering kostar inte bara inköpspriset, utan man ska också räkna in vad det kostar i tänka att låna pengarna. Alternativt om man har pengarna att hosta upp, så har du ju utebliven ränta, du kunde ju haft pengarna i en fond. Man räknar typiskt 5% i kapital-kostnad, vissa räknar upp till 10%. Alltså en 20'000:- pump kostar ytterligare 1000:- om året i kapital-kostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.