Jag bygger en verkstad inne i vår ladugård och tänkte installera en luft/luft-värmepump för att värma lokalen och jag funderar på att sätta utedelen på övervåningen i en låda med ett stort hål med galler eller något ut mot baksidan för att bevara den idylliska ladugårdslooken :) och fråga 1 är om det är en bra ide?

Fråga 2 är om det inte vore smart att se till att ventilationen blåser ut i det utrymmet så att man tar vara på frånluften?

Så länge VP har fri tillgång till ett ohindrat uteluftflöde så borde det inte vara något problem.

På fråga 2, om ventilationen kommer att förflytta fukt ut från verkstaden vill du ju inte ta "om hand" fukten i en annan del av byggnaden, särskilt inte om verkstaden är varm (och fuktig) och ladugården är kallare, dvs där det kan kondensera. Jag skulle tänka en extra gång innan jag låter frånluft släppas ut i kallt utrymme, om jag inte vet med säkerhet att luften är väldigt torr.

Tack för svar.

Ja det är sant, men jag tänker mig ett litet slutet utrymme på en eller två kubikmeter där pumpen sitter och har i princip fritt blås ut genom väggen, kan ev sätta en sned plåt på golvet där ev kondens kan rinna ut etc.

Men borde det inte vara sjukt effektivt att ta vara på den varma luften som kommer ut eller skulle det inte göra så stor skillnad på elförbrukningen så att det är någon ide? (bortsett från nackdelarna med kondens då)

JeeyBee skrev:
Tack för svar.

Ja det är sant, men jag tänker mig ett litet slutet utrymme på en eller två kubikmeter där pumpen sitter och har i princip fritt blås ut genom väggen, kan ev sätta en sned plåt på golvet där ev kondens kan rinna ut etc.

Men borde det inte vara sjukt effektivt att ta vara på den varma luften som kommer ut eller skulle det inte göra så stor skillnad på elförbrukningen så att det är någon ide? (bortsett från nackdelarna med kondens då)
En del av frånluftsvärmen kommer du utnyttja men då det flödet är litet i förhållande till hela draget genom vp, och dessutom troligen fuktigare kommer du frosta av mer, samtidigt som bidraget är litet.

Hur mycket mer får du ut av vp om luften till den är 1 grad varmare?

I
Vp måste ha fri tillgång på luft. Bygger du en låda så vp ska skapa ett undertryck, har den inte det. Det skulle förmodligen resultera i att den suger ner sig och stoppar p.g.av lågtryck. Är det tänkt att vp ska sköta ventillationen, blir det bara vent. när vp behöver gå, alltså ingen avfrostning mellan gångtiderna. Jag är inte emot iden, men skulle valt att blanda avluften med uteluften, inte bara leda den varma luften till en punkt på förångaren, för vp skulle troligen bara kunna återvinna en liten del då, sprid den blandade luften över hela förångaren, helst med vent.fläkt. Då får du även avfrostning så snart vp vilar och slipper se att hetgasavfrostningen går igång. Så tror jag. :)

Vet du hur mycket luft utedelen på värmepumpen behöver?
På min (minsta storleken Mitsubishi) anges flödet till 246 - 690 kbm per timme.

Vilket ventilationsflöde tänker du ha i verkstaden?

JeeyBee skrev:
Jag bygger en verkstad inne i vår ladugård och tänkte installera en luft/luft-värmepump för att värma lokalen och jag funderar på att sätta utedelen på övervåningen i en låda med ett stort hål med galler eller något ut mot baksidan för att bevara den idylliska ladugårdslooken :) och fråga 1 är om det är en bra ide?

Fråga 2 är om det inte vore smart att se till att ventilationen blåser ut i det utrymmet så att man tar vara på frånluften?
Nej ställ aldrig utedelen inne i byggnaden inte ens på balkong eller terass...hänger du utedelen ska den sitta så att kondensat smältvatten hamnar utanför byggnaden ...för att återvinna ventilation på ett säkert vettigt sätt behöver du FTX och ska du använda luft luft för all värme lönar det sig inte och du bör ha någon typ av extra värme för nödlägen en gasolkamin+ en flska gasol

Ladugårdlooken kan du bevara genom att utnyttja din fantasi o bygga in utedelen med öppningar för luft o vatten så att den tillför ladugården något mitt förslag är en kossa som tittar ut ur ett hål i väggen

I
byggarätt skrev:
Nej ställ aldrig utedelen inne i byggnaden inte ens på balkong eller terass...hänger du utedelen ska den sitta så att kondensat smältvatten hamnar utanför byggnaden ...för att återvinna ventilation på ett säkert vettigt sätt behöver du FTX och ska du använda luft luft för all värme lönar det sig inte och du bör ha någon typ av extra värme för nödlägen en gasolkamin+ en flska gasol

Ladugårdlooken kan du bevara genom att utnyttja din fantasi o bygga in utedelen med öppningar för luft o vatten så att den tillför ladugården något mitt förslag är en kossa som tittar ut ur ett hål i väggen
Eller köpa en gammal " grålle " utan motor. Sätt vp där motorn skulle vara. Det är väl inte fel med en gammal veterantraktor utanför ladan, dessutom blir det en ypperlig vibrationsdämpare. :rolleyes:

• Gilla
henq
  • Laddar…
Jag tänkte inte att all luft som pumpen behöver ska gå igenom verkstaden, bara att man skulle ta vara på den frånluften som finns och resten får de ta utifrån.
Alltså den jobbar fritt med luft utifrån både in och ut men att man även tillför frånluften från verkstaden via ett rör.

För att fullfölja din tanke, så skulle jag nog hellre satt utedelen just utanför kåken.
Och sedan gjort ett ventlationshål i väggen bakom utedelen, där den kan suga ut lämplig mängd varm inneluft.

Alltså lite tvärt om mot hur man tar tilluften in till en bastu bakom aggregatet :)

KnockOnWood skrev:
För att fullfölja din tanke, så skulle jag nog hellre satt utedelen just utanför kåken.
Och sedan gjort ett ventlationshål i väggen bakom utedelen, där den kan suga ut lämplig mängd varm inneluft.

Alltså lite tvärt om mot hur man tar tilluften in till en bastu bakom aggregatet :)
Det låter som om praktiken inte är med i konstruktionen...
Att blåsa ut varm inneluft för att förbättra ev återvinna energi är ingen smart ide...varför?
energiinnehållet i luft är litet!!!
Dvs luft av 20 grader plus innehåller inte mycket mer energi än luft av 0 grader...
Vänta nu säger alla kunniga...en luftvärmepump värmer ju inneluften ju???

Svaret är att utedelen omsätter hiskliga mängder 0 gradig luft för att värma en liten del inneluft till 20 grader...
så lite varm förbrukad inneluft ger inget riktigt tillskott...fukten kan dessutom isa igen utedelen.

Det som låter som en bra tanke kan i stället förstöra en bra ventilation....

Luftvärmepumpen värmer dessutom hela huset dvs väggar tak o golv där energi går åt...luften är bara en del

byggarätt skrev:
...
Att blåsa ut varm inneluft för att förbättra ev återvinna energi är ingen smart ide...varför?
energiinnehållet i luft är litet!
...
Ja, men nu var ju syftet att ventilera lokalen ändå, så varför inte försöka ta hand om lite av värmeinnehållet.

För övrigt är det just så som en frånluftvärmepump fungerar, det vet du säkert.

I
byggarätt skrev:
Det låter som om praktiken inte är med i konstruktionen...
energiinnehållet i luft är litet!!!
Dvs luft av 20 grader plus innehåller inte mycket mer energi än luft av 0 grader...
Vänta nu säger alla kunniga...en luftvärmepump värmer ju inneluften ju???

Svaret är att utedelen omsätter hiskliga mängder 0 gradig luft för att värma en liten del inneluft till 20 grader...
så lite varm förbrukad inneluft ger inget riktigt tillskott...fukten kan dessutom isa igen utedelen.

Det som låter som en bra tanke kan i stället förstöra en bra ventilation....

Luftvärmepumpen värmer dessutom hela huset dvs väggar tak o golv där energi går åt...luften är bara en del
Jovisst i sak har du rätt. Men inkommande luft kräver inte mer energi än luften som går ut. Visst går det ut en del okontrollerat, men det svinnet bör uteluften som passerar vp kunna ta hand om. Hur det är med luftfuktigheten beror nog mycket på hur lokalen används, det kan mycket väl vara så att vatteninnehållet i frånluften är detsamma som i tilluften.
Vinsten ligger i : Något varmare luft genom förångaren.
Avfrostningsbehovet minskar, förutsatt att den lite varmare luften passerar genom förångaren även när vp vilar.
Skulle fuktigheten vara hög kan en liten vinst även göras i fasomvandlingen ånga-vatten, om inte frosten blir så stor att vp tvingas till hetgas-avfrostning. Den energi som krävs för en sådan tas från rummet som sedan måste återuppvärmas.
Jag ser ingen fara i att leda frånluften till förångaren om man nu ska ha ventilation, den ska ut någonstans.

I
Utan att leda nån i fördärvet.
150m3 x 0,33w x 20c =990Watt
500m3 x 0,33w x 10c =1650Watt
Hade man kunnat tillgodogöra sig all frånluft, hade kostnaden blivit 660Watt, räknat vid 0 grader utetemp vid kontinuerlig drift.
Självfallet helt teoretiskt.

ion skrev:
Utan att leda nån i fördärvet.
150m3 x 0,33w x 20c =990Watt
500m3 x 0,33w x 10c =1650Watt
Hade man kunnat tillgodogöra sig all frånluft, hade kostnaden blivit 660Watt, räknat vid 0 grader utetemp vid kontinuerlig drift.
Självfallet helt teoretiskt.
Hur mycket skulle det kosta om man inte tillgodogör sig frånluften? alltså hur mycket skulle man tjäna rent teoretiskt i watt?

• Gilla
Asalkin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.