Hej

Jag sitter just och funderar på vad man bör kolla igenom så jordvärmen fungerar som den ska.

Jag köpte ett hus som har kombinerad ved och jordvärme.

Problemet jag har är att killen jag köpte huset av inte hade någon större koll på hur systemet fungerade utan det enda han kunde visa vid försäljning var hur man vred om i kranarna om man ville elda.

Pumpen jag har heter Nibe Fighter 1115 installerad 2003 och jag kan tänka mig att det finns en del filter och annat man bör se över lite då och då.

Jag har googlat mig till en manual på pumpen men om någon kan komma med skötselråd och var jag kan hittar filter mm så skulle det uppskattas..

Kort sagt jag tar gärna imot all info för att underhålla mitt system så det håller så länge som möjligt.

Tack på förhand

Finns inte mycket att göra på dessa pumpar.

1. Se till att det finns köldbärarvätska i kollektorslangen - kontrollera nivån i expansionskärlet.
2. Cirkulationspumpen har ett litet filter som kan rensas.

I övrigt kan du inte göra mycket mer än att se till att temperaturfallet över radiatorkretsen respektive kollektorslangen är enligt specifikation - detta justerar du med hastigheten på cirkulationspumparna.

Tack för det sabba svaret.

Har du en närmare beskrivning på var filtret ska sitta.

Jag kollade över lite hur man skulle göra när man fyller på köldbärarvätska.
Hus säljaren påstår att det bara var att fylla på i behållaren.

Tittar man i instruktionerna så ska man knappa runt i lite menyer i pumpen för att lufta systemet.

Jag vill iaf påstå att jag inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller teknik. Men jag hittar inte menyerna som beskrivs i instruktionen.

Kan det hända att dom bara finns på vissa pumpar som har andra funktioner än min?, fast det stod inget om att detta skulle vara till tillval.

Man skall inte behöva fylla på KB-vätska på ett gammalt system.
För at se alla val i menyerna, så kan det vara så att du måste ställa om till "servicemeny"
Om du har ett påfyllnadskoppel (googla på bild) så sitter det säkert ett filter där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.