Hej,

Mitt första inlägg i detta forum.

På gång med installation av bergvärme, 201M borra till en Nibe F1255 3-12KW, nu till frågan ska man ha en UKV-100 volymtank eller inte ? Har 7 st element av varierande storlek (Purmo av modern lågtempmodell) samt 150M 20 slang och ca 150-200M 12 slang till golvvärme.

Separat styrning av golvvärmen finns idag, och har inget behov av värme i källaren på sommaren då jag även har solvärme.

Ska man plocka bort termostaterna och låta värmepumpen reglera ? inne och ute givare eller bara ute ?

Tackar på förhand.

Stig

Vi installerade en volymtank i efterhand, då vi hade stora problem med knäppningar i radiatorerna under vår och höst (inget sommar och vinter). Detta med en IVT Greenline C9 och totalt 22 radiatorer av olika storlek fördelade på sex slingor. Knäppningar är i vårt fall egentligen fel ord, men det som brukar användas i sammanhanget. Det lät som att någon slog lätt med en hammare mot ett element någonstans i huset, varje gång BVP:n växlade från varmvatten till radiatorvatten.

Efter installation av volymtank på 125l har problemen med knäppningar upphört helt. Vi har även fått färre start och stopp på kompressorn.

Jag tycker du ska ha både inne och utegivare.
Sedan ställer du kurvan så du får behagligt inneklimat och maxbegränsar med termostater där det behövs.

Volymtank -> ja. Surt att behöva efterinstallera. Jag prutade till mig min men nog fan knäpper det i ett par elementfästen ändå :p
Termostater -> släng. Låt BVP bestämma.
Innegivare -> visst, alla sensorer som hjälper men intrimmandet kan driva en till vansinne. Min innegivare är f.n. avstängd...

P.S. 201 meter borra? Vadan detta antal meter?

Både utegivare och innegivare plus termostater på radiatorerna/golvvärmeslingorna.

Utegivaren höjer/sänker framledningstemperaturen förebyggande, det gör det lättare att hålla jämn temperatur inne.

Innegivaren registrerar aktuellt ärvärde hela tiden hjälper till att hålla jämn temperatur oberoende solinstrålning/personer/matlagning/etc.

Lokala termostaterna reglerar aktuell radiator/gv-slinga så att inte radiatorn ger en massa värma i rummet när rummet är fyllt med levande radiatorer (människor).
Innegivaren sitter ju bara på ett ställe medan termostaterna sitter överallt.

Innegivare är bra men försök hitta rätt kurva för utomhusgivaren INNAN du aktiverar rumsgivaren. Placera den också på ett neutralt ställe så den inte luras av öppna fönster eller en spis.

När det blåser mitt i vintern fast inte är så kyligt - eller i mars april när solen gassar in fast det är kallt i luften - då kommer inomhusgivaren till sin rätt ordentligt och justerar.

Varför inte koppla som arbetstank då får radiator systemet samma flöde hela tiden och vp kan variera sitt flöde efter hur mycket effekt den lämnar utan att det påverkar radiatorerna. Du får ju även friheten att använda termostater överallt om du vill.

Beställt volymtank nu så får vi se om den hjälper mot knäppningar.

Tyckte att 201 meter kändes som lagom, ska ju värma ca 200kvm och det kan väl aldrig bli för djupt.

Tack för alla råd och tips.

Ang. 201 meter, tänkte mest varför just 201? Brukar ju vara jämna 10-tal. Kanske något datorprogram som spottat ut sig den nuffran? Dock lär det ju vara tillräckligt.

Nej då var med när det borrades, 67 stänger hade han med sig och dessa är 3 meter så det lite drygt 201 meter om man räknar borrkronan, vattennivån hamnade ca 9 meter ner och till berg var det 4 meter så det blev 6 meter foderrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.