Hej!

Har relativt nyligen flyttat in ett hus med en IVT Greenline värmepump(jordvärme) och golvvärme i huset med digitala termostater i de flesta rum.

Mitt problem nu är att jag tycker inte inomhustemperaturen reagerar på värdena jag ställer in på termostaterna. I nuläget har jag ställt samtliga termostater på 24grader men tyvärr verkar det inte hända något med temperaturen. Den ligger kvar runt 21-22grader.

Då fick jag idén att ändra lite på värmepumpen. Jag började med att ändra temperaturen på krets 1(finns endast 1 krets) som är för golvvärmen, jag ökade gradvis med ungefär ett dygns mellan rum från 20 till 24 utan att det gav nåt resultat på inomhustemperaturen. Då provade jag ändra inställningen för rumspåverkan, jag ändrade från 3 till 5 men ej heller detta påverkade inomhustemperaturen.

Är det nån här på forumet som har lite koll på hur jag ska konfigurera värmepumpen för att få upp temperaturen några grader? Är rätt grön på detta med hus, värmepumpar och golvvärme så jag har försökt läsa på instruktionsboken och här på forumet men blir tyvärr inte mycket klokare..

Tacksam för hjälp :)

/Rissto

Sitter golvvärmen integrerad med värmepumpen eller finns det en separat reglercentral för golvvärmen?

Bilder på golvvärmenfördelaren kan underlätta.

Jag misstänker att du har en separat reglercentral för golvvärmen, antagligen separata rumsgivare till varje golvvärmeslinga.

Hej,

Det sitter en separat golvvärmefördelare, ser ut så här:
Golvvärmefördelare med termometrar som visar ca 22 grader, och etiketterade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätarna är lite svår att läsa ser jag.. Dom visar ca 22grader

Kollade nu på värmepumpen, den säger att kretsen för golvvärmen ligger på 23.6grader. Värmekurva för nuvarande utetemp(5grader) ger 25.2grader.

Har du några rumstermostater i dom olika rummen, upp till nio rumstermostater har du antagligen.

Om du lyfter/hakar av dom vita "hattarna" med blå ring på några slingor tex dom två till vänster (sovrum & WC) så lär det bli varmare i dessa rum samt att den blåa ringen på dom två lossade "hattarna" kommer att minska (den vill strypa vattentillförseln till slingan).

Demmpa skrev:
Har du några rumstermostater i dom olika rummen, upp till nio rumstermostater har du antagligen.

Om du lyfter/hakar av dom vita "hattarna" med blå ring på några slingor tex dom två till vänster (sovrum & WC) så lär det bli varmare i dessa rum samt att den blåa ringen på dom två lossade "hattarna" kommer att minska (den vill strypa vattentillförseln till slingan).
Tack för tipset!

Har 7st rumstermostater. 4 sovrum, 2 WC och 1 till vardagsrum/kök.

Nu har jag lyft på 3 av hattarna, de som styr vardagsrummet/köket och som jag gissar är kopplade till en digital rumstermostat. Så då får vi se på några timmar om det gett effekt.

Men jag vill ju gärna ha en permanent lösning och jag gissar att hattarna ska sitta på för att rumstermostaterna ska fungera. Har du nåt tips på vad jag kan göra, öka värmen ytterligare från värmepumpen eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.