Då var det problemet löst..för er andra som tycker att pumpen väsnas så kan det vara så att ni har en av de tidigaste pumparna där dämpningsfötterna som sitter under kompressorn är felaktiga. Be i så fall Nibe att komma och byta ut dessa. De skall ha varit bytta redan i fabrik men de har bevisligen missat några....

Samma fel med dämpningarna som när Nibe Fighter 310P kom för drygt 10 år sedan... Blev stor skillnad efter bytet (och ny utbyteskompressor).

Kan man själv se om man har dom "gamla" dämpningsfötterna? Vi flyttade in i september 2011 och har inte haft något problem förrän nu. När kompressorn går nu så låter det mycket mer än vad det gjort innan :/

Hittade att det verka vara problem med "motorkuddarna" också tydligen.. Blir väl till o jaga Nibe!

Har en värmepump (Nibe F750) inköpt och installerad 2014 och den låter rejält i huset när det börjar bli kyligt ute. Ringde Eksjöhus och frågade vad jag kan göra. På eftermiddagen ringde de från en servicefirma och sa att de skulle skicka ut två tekniker.
Idag var de här, men de kunde inte hitta något fel... Så den ska väl låta som den gör tydligen.

Kan lägga till att jag inte upplever att den förbrukar särskilt mycket, så den biten klagar jag inte på. Bara ljudnivån när det blir kallt ute.

Går också att blockera visst varvtalsområde på kompressorn om oljudet är kopplat till någon form av resonans när det blir kallare ute och kompressorn måste öka varvtalet.

Jag har precis samma problem med en Nibe F750 - den väsnas något otroligt. Jag hade en Nibe 310P innan i mitt gamla hus och även den väsnades något sjukt. Detta gjorde att jag satte den nya (F750) i garaget på mitt nya hus för att ha så att säga "livrem och hängslor" (+att den tar onödig plats i tvättstugen). Om det funnits alternativ för mig så hade jag ALDRIG valt en Nibe igen.

Blir till att jaga husleverantören :( Fördelen är att de inte har fått slutbetalningen än (som ska vara om 4 dagar). Jag kommer aldrig acceptera detta vid slutbesiktningen.

Vad har du för husleverantör?

• Gilla
Kattenkakan
  • Laddar…
Hej,

Även jag har en NIBE 750 fighter som låter något förbannat. (ffa. vid avfrostning men även det allmänna ljudet är högt)

Klantig som jag är så ligger vårt sovrum rakt ovanför tvättstugan där pumpen står.
(Har ritat planlösningen själv men sen köpt huset på totalentreprenad)

Hur skall jag gå tillväga? Vilka krav kan jag ställa?
Hur kan jag ljudmäta själv?
Hjälper det att klamma om rör och ventkanal så att det är gott om gummistosar / rörelsemån?
Det känns inte som att det är stomljud egentligen. Pumpen står i på husets betongplatta.

Mikael_L
Jag har varit in i två olika nybyggda hus som uppfördes i år och jobbat lite.
I båda husen satt det Nibe 750 som jag upplevde lät drygt mycket.

Jag kände mig i princip störd medan jag jobbade, då kan jag ju tänka mig hur illa det må vara när man ska kolla TV eller sova. :eek:

Jag kan i alla fall säga att jag känner mig skeptisk till den här pumpen, vår gamla IVT 490 känns ju knäpptyst i jämförelse.

Intressant att veta. Trodde nog att NIBE hunnit förbättra detta numera med bl.a. mjukare kompressorfötter och mer isolering på rätt plats. Du hade ingen möjlighet att mäta dB(A)? Har läst inlägg där det stått att även Comfortzone låter mer än vad ägaren tänk sig och uppfattat det som klart störande. Det är ju lite trist när dessa modeller ger en högre energibesparing än tidigare.

Framför min gamla NIBE 310P mäter jag nu 38 dB(A) 1,5 m över golvet och 60cm framför fronten. Efter byte av kompressor och dito fötter 2011 tycker jag den låter riktigt behagligt lite. Men då har jag också sågat bort de stela spirorören för kanalanslutningarna i taket och ersatt dessa med 125 mm flex ventilationsrör samt satt på en mängd billjuddämpningsmattor. Insidan på överskåpet och ovansidan värmepumpen klätt med 3 cm bildämpningsmattor. Dito mattor bakom värmepumpen inklämda mot väggen. Dito mattor bakom de frontplåtar där utrymme fanns. Satt bitumenpapp på innerluckan till värmepumpen samt bakom övriga frontplåtar. Eftersom bitumen är svart klädde jag över dem med TESA elementreflektorfolie så värmen reflekteras tillbaka mot tanken istället för att göra frontplåtarna varma. Även justeringen av fötterna för hela pannan är viktig för att minimera vibrationerna.

Redigerat:
Jag har en nibe 750 från 2011, och vi störs inte av den alls. Om man verkligen lyssnar efter den, så är det klart man hör den. Har den också nästan rakt under vår säng. Som jämförelse så störs jag grymt av tvättmaskinen eller torktumlaren om de av någon anledningen skulle va på när man ligger och ska sova.

Förbrukningen tycker jag också ligger på en bra nivå, 14000 kWh på 160 m2 (inkl varmvatten och hushållsel), och håller kring 21 grader.

Ett missöde hände dock förra vintern när vi var bortrest i knappt en vecka. Blev en redig köldknäpp (ner kring -20), och jag hade av någon anledning eltillsats avstängd. När vi kom hem så var pumpen avstängd sen kvällen innan, med felmeddelande att tilluft temp var för låg. Hade då ca 10 grader inne, så om vi vart borta en dag till så hade vi haft problem..

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.