4 435 läst ·
47 svar
4k läst
47 svar
Frånluftvärmepump elller Luftvatten?
Sida 1 av 4
Hej
Renoverar ett gammalt skärgårdshus på ca 100m2 fördelat på 1 1/2 plan.
Det blir vattenburen golvvärme i hela huset.
Ny isolering, 5cm på insidan och 100 på utsidan av plankväggarna(80mm) samt 30cm i taket.
Ny mekanisk ventilation.
Spontant hade jag tänkt mig en frånluftsvärmepump men har blivit lite nyfiken på luftvatten pumparna.
Går dessa att kombinera och vinner man ngt på det?
Känns ju väldigt konstigt att ha en luftvattenpump och samtidigt blåsa ut all varmluft i atmosfären utan återvinning?
Alla tankar och erfarenheter mottages tacksamt.
K
Renoverar ett gammalt skärgårdshus på ca 100m2 fördelat på 1 1/2 plan.
Det blir vattenburen golvvärme i hela huset.
Ny isolering, 5cm på insidan och 100 på utsidan av plankväggarna(80mm) samt 30cm i taket.
Ny mekanisk ventilation.
Spontant hade jag tänkt mig en frånluftsvärmepump men har blivit lite nyfiken på luftvatten pumparna.
Går dessa att kombinera och vinner man ngt på det?
Känns ju väldigt konstigt att ha en luftvattenpump och samtidigt blåsa ut all varmluft i atmosfären utan återvinning?
Alla tankar och erfarenheter mottages tacksamt.
K
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Ska du ha luft-vatten bör man sätta ett Ftx system på ventilationen. Alternativt någon form av kombination (t.ex. Nilan compact p)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte en luft/vatten VP kombinerat med FTX-ventilation?
Fast i Mölndal borde det väl räcka med en luft/luft värmepump?
Fast i Mölndal borde det väl räcka med en luft/luft värmepump?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
I Mölndal finns ingen skärgård 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett skärgårdshus?? Jag funderar över om det är tänkt som permanentboende eller fritidshus?
Om det är fritidshus så ska man väl tänka på att inte ha så mycket vätska (=vatten utan frysskydd) i en sådan bostad på grund av frysrisk.
I så fall är nog luft/luft värmepump det bästa.
Med detta sagt är jag inte alls vän av luft/luft värmepumpar som sådana, men ibland så får man välja ....
Om det är fritidshus så ska man väl tänka på att inte ha så mycket vätska (=vatten utan frysskydd) i en sådan bostad på grund av frysrisk.
I så fall är nog luft/luft värmepump det bästa.
Med detta sagt är jag inte alls vän av luft/luft värmepumpar som sådana, men ibland så får man välja ....
Jag skriver inte att det är vattenburen golvvärme utan det är TS.Exsicco skrev:
Givetvis om det är en fritidsbostad så är det inte okomplicerat att installera vattenburen golvvärme pga eventuell frysrisk.
Precis som smurfen72 skriver så skall ventilationssystemet vara dimensionerat för en frånluftsvärmepump om en sådan används. Många struntar i detta och får sedan leva med susande ljud från donen...
Så frågan om TS skall välja frånluftspump eller luft/vatten beror snarare på hur stort ingrepp TS tänkt göra.
Men nu skriver TS att det blir ny ventilation. Då hade jag satsat på en frånluftsvärmepump.
Sedan påverkas mitt val till viss grad av att luft/vattenpumparna inte direkt har det bästa ryktet mtp. effektivitet och driftsäkerhet...
Så frågan om TS skall välja frånluftspump eller luft/vatten beror snarare på hur stort ingrepp TS tänkt göra.
Men nu skriver TS att det blir ny ventilation. Då hade jag satsat på en frånluftsvärmepump.
Sedan påverkas mitt val till viss grad av att luft/vattenpumparna inte direkt har det bästa ryktet mtp. effektivitet och driftsäkerhet...
Det är ingen skillnad på dimension till vanlig vent eller fråbluft vent men ska ventilera så mycket som det behövs. Många vill dra ner vent lite på vintern med torr luft och slippa kall drag från vägg donen men med flvp går det inte om man vill få full effekt ur vp. Menar du att flvp har bra ryckte om driftsäkerhet ?
installerar man en flvp så skall ventilationssystemet dimensioneras utifrån flvp´ns behov att plocka energi ur frånluften vilket oftast ger större ledningsdimensioner än om ventilationssystemet dimensioneras utifrån ventilationsbehovet.
Vid nybyggen så har man oftast en standardlösning på ventilationen där ledningarna är dimensionerade utifrån byggnadens ventilationsbehov. Sedan är det upp till kunden att välja uppvärmningskälla och om valet då hamnar på en flvp så borde ventilationsdimensionerna ses över. Men detta är det få som gör.
Angående driftsäkerheten så skulle jag inte direkt påstå att flvp har det bästa ryktet men i valet mellan luft/vattenvp eller flvp så faller nog valet på flvp. Fast helst vill jag välja något annat
Vid nybyggen så har man oftast en standardlösning på ventilationen där ledningarna är dimensionerade utifrån byggnadens ventilationsbehov. Sedan är det upp till kunden att välja uppvärmningskälla och om valet då hamnar på en flvp så borde ventilationsdimensionerna ses över. Men detta är det få som gör.
Angående driftsäkerheten så skulle jag inte direkt påstå att flvp har det bästa ryktet men i valet mellan luft/vattenvp eller flvp så faller nog valet på flvp. Fast helst vill jag välja något annat
Jamen, i sammanhanget måste väl påpekas att flvp tar energi från frånluften.
Det är ju inte så att flvp står för hela uppvärmningen. Eltillsats eller annan tillförd energi måste till.
Är det inte ofta så att flvp går mot varmvatten förbrukningen. ?
Det är ju inte så att flvp står för hela uppvärmningen. Eltillsats eller annan tillförd energi måste till.
Är det inte ofta så att flvp går mot varmvatten förbrukningen. ?