Byggahus.se

NIBE F750 Inverterlarm typ II felkod 446

1. M
    Medlem · K · 61 inlägg

Martin1981

Medlem
    Hej!

Bor i en Smålandsvillan från våren 2016 och vi har därmed en NIBE F750. I historiken för informationsmeddelanden i NIBE uplink så har jag en återkommande post med Inverterlarm typ II. Klickar man in på det så visar den felkod 446 och beskrivningen "Skyddsläge inverter. Produkten gör snart nytt startförsök."

Jag har inte hittat någon info om vad det står för. När jag lyfte det med SMV så tyckte de att jag inte behövde oroa mig för det. Själv så tycker jag att det är ju ett fel som loggas och som borde ses över.

Finns det någon vänlig själ där ute som kan bringa klarhet i vad detta larm betyder?

Tack på förhand!

2. J
    Medlem · Stockholm · 4 070 inlägg

Josth

Medlem
    Möjligen kan chansen vara större att få ett bra svar på varmepumpforum.com under Frånluftsvärmepumpar - NIBE. Är programvaran i pumpen uppdaterad med senaste release?Annars skulle jag kontaktat NIBE kundtjänst/support vid fabriken.

3. L
    Medlem · Halland · 5 420 inlägg

lordi

Medlem
    Larm 446 betyder att kompressorn tappat en fas. Har du haft problem med säkringar som har löst ut?

4. J
    Medlem · Stockholm · 4 070 inlägg

Josth

Medlem
    Då måste det vara fel i invertermodulen eftersom den drivs av bara 1-fas från elnätet.

5. L
    Medlem · Halland · 5 420 inlägg

lordi

Medlem
    Jo, kan ju vara fel på invertern iofs. Men kompressorn är trefas i 750. Iallafall i dem som säljs i Sverige.
    Jag skulle börja att leta efter glapp någonstans. Men det lär ju bli serviceombudets huvudvärk, då det ju är garanti kvar.

Red: Efter en koll i elschemat, så misstänker jag också invertermodulen nu om andra orsaker kan uteslutas

Redigerat 2 jul 2017 17:27
  6. M
    Medlem · K · 61 inlägg

Martin1981

Medlem
    Tack för infon! Nej, vi har inte haft problem med säkringar som löst ut. Däremot så finns fler varningar i meddelandeloggen som kanske kan relateras till detta (?) såsom exempelvis denna som kommer ganska ofta i loggarna på NIBE uplink.

"Kompressorn begränsas av effektv.
    Larmnummer 274
    Kompressorn är begränsad p.g.a överbelastad fas/faser. Detta kan påverka värmepumpens besparing negativt."

Sen har det funnits poster också om överbelastad fas men de är spårlöst borta från den loggen. Antingen har de döpts om eller så har de verkligen försvunnit. Det är dock ett tag sedan jag var inne och tittade och såg dem.

En fundering: I höstas hade vi problemet att när det blev kallt ute så kom värmen aldrig igång, trots att jag ställde upp pannan på 27 grader inne så hände inget. När jag stängde av/på pannan så kom kompressorn igång och det började bli varmt i elementen efter en stund.

Efter regnovädret i tre dagar nu där vi bor så var det nere runt 12 grader ute och riktigt kallt inne. Samma visa här. Ingen värme ut i elementen men efter att jag stängde av/på pannan så kom det igång. Finns det någon röd tråd här? I ärlighetens namn så vet jag inte vad invertern är/gör i det här fallet. Det kanske är helt andra saker?

7. A
    Medlem · Stockholm · 1 290 inlägg

Arnodt

Medlem
    Martin1981 har ni effektvakt på någon fas?
    "effektv" betyder kanske effektvakt.

8. M
    Medlem · K · 61 inlägg

Martin1981

Medlem
    Det är inget jag känner till, däremot finns det även del poster i loggarna på att effekvakt är aktiv. Men säkrast är väl att ta det vidare till någon som får komma och kolla på den på plats kanske. Något verkar ju inte stå rätt till iaf!

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är nog inget fel på din el , det som kan vara är om det finns någon form av belastning på den inkommande fasen , när kompressorn startar kan det bli en liten dipp på spänningen , som förstärks via ev mjukstart och inverter , det kan hända mitt i natten med , det är något med VP som registrerar detta , det många fler som får
    inte fel men info om inverterfel , du ska anmäla det till Nibe , om du inte gjort det så maila till dom och säg att så här vill jag inte ha det , skriv in Typ , nummer , inköpsdag e.t.c i mailet , om ett svar kommer :: inget att bry sig om :: skriv ut svaret + din fråga , lägg det i VP för framtida bruk , så inget kommer som , det här skulle du sagt till tidigare om , om du får hem en servicegubbe , kom gärna tillbaka och tala om vad som blev

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.