kullfors ab mycket bra kille

Jag kontaktade flera företag och två av dem förespråkade Mitsubishi. En av dem kom, men trots påtryckningar så kom där aldrig någon offert som utlovat. Har fortfarande inte fått något svar från denna VVS firma och då var det ändå några månader sedan han var här första gången. Tyvärr så föll Mitsubishi bort pga att deras rekommenderade installatörer inte kom eller hörde av sig. Riktigt tråkigt då jag hade ett gått intryck av Mitsubishis värmepumpar. Men jag tänker inte satsa på en installatör som gör så dåligt intryck från början. Hur ser då garantiärende, service och efterarbetet ut?

Finns det inga andra du kan kontakta? Du bor i Skåne så det finns fler firmor? Mitsubishi är fina grejor annars :) Jag bor också i Skåne så kanske kan jag tipsa om min installatör

Det finns säker fler som installerar Mitsubishi. Jag kontaktade massor av företag och har nog haft 8-10 olika hemma. Alla har fått samma information och samtliga har fått förespråka sin rekommendation av lösning och fabrikat. Jag har blandat och försökt välja märkesoberoende installatörer men man märker snabbt att installatörerna snacka sig varmt om ett märke. Sen om det beror på att det ha bäst "tjän" eller om det faktist är så att de tycker de är bäst får stå för dem.

Jag insåg, innan jag började träffa installatörer att luft/vatten var de som de flesta skulle rekommendera. Bergvärme och jordvärme gick bort då det är för långt att borra och min tomt är inte tillräckligt stor. Fjärrvärme finns inte. Gas gillas inte av min fru. Mitsubishi var den första jag kollade på och jag gillade deras lösning och fick ett gått intryck av de efter att ha läst på diverse forum. Efter det rasslade det till med gasförslag, IVT, Thermia osv. Helt ärligt tröttnade jag på att jaga och insåg att de som gör bäst intryck, håller tiden och lämnar en vettig offert, det är ett företag jag vill handla av och ha fortlöpande servicebesök av.

Skall tillägga att vi har fortfarande inte tagit beslutet även om jag vet vart det lutar :)

Vad är egentligen skillnaden mellan SHW112 och HW112 förutom "typ" 10.000 spänn?
Är det värt att lägga tio lax på en split?

Antagligen vet du skillnaden vid detta laget. Men om någon annan undrar:

SHW112 är vad Mitsubushi kallar en split modell dvs värmeväxlaren för att överföra värme från köldmedium till vattnet i husets värmesystem sitter i innedelen. Därför går köldmedierör mellan innedel och utedel.

HW112 är vad Mitsubushi kallar en package modell dvs värmeväxlaren sitter i utedelen. Därför går det vattenrör ut till utedelen där det värms upp och tillbaka in till husets radiatorer/golvvärme. Nackdelen med denna är att vattnet i rören växlaren kan frysa snabbare därute om det blir strömavbrott.

I övrigt är det inga nämnvärda skillnader mellan dem förutom priset.

Ja men tack för svar ändå! Det blev en SHW112. Fungerar smått fantastiskt bra tycker jag.

Kloge Kloge skrev:
Två duschar samtidigt ;)

Fördelen med inverter är att kompressorn kan varva upp eller ner efter husets värmebehov.
En "vanlig"kompressor är statisk och ger tex 8kw.Den kan då vara för klen när det är kallt och elpatron behövs medan en 10kw är för kraftig vid mildare temperaturer.Med en inverter har man en värmepump som klarar alla lägen.

Jag slog på stort och tog Mitsubishi's 14kw modell.Den kan gå ner till 4 kw och upp till 14kw och ger massor med varmvatten.
Nibeinstallatören tyckte att jag skulle ha en 8kw som behövde elpatron från -5 och att 10kw var för stor med för många start/stopp.Stenåldersteknik tycker jag
Min klarar -15 innan elpatron.
Den du har tittat på är en enfasmaskin vilket ger snedbelastning på huvudsäkringarna och du måste säkra upp för att kunna driva spis/disk/tvätt mm med de två andra faserna.
De större modellerna är trefas och jag klarar mig på 16A huvudsäkringar utan problem.

Split modellen har gas mellan inne och utedel,den andra har vatten istället
Mycket bra beskrivet/förklarat. tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.