Hej, jag har en Nibe 1245 årsmodell 2010. Nu har jag installerat sol-el och vill att VP bara går mellan 07:00 och 17:00 då jag har sol-el. Finns det en funktion i Niben som gör att all vv-produktion och värme kopplas bort nattetid? Jag vill att Niben inte börja producera direkt efter morgonduschen innan sol-elen går igång.

Är det inte bättre att låta pumpen gå på natten istället?

då det oftast är betydligt mer lönsamt att sälja
elen än att egenkonsumera den direkt.

Har själv varmvattenberedaren kopplad med Vattenfalls Smartplug och på läget "Solstyrning" så den körs endast när solen ej skiner

Ja, när jag installerade då fick jag mer pengar vid försäljning än vad ful-el kostade. Men nu har dom lymmlarna på Sölvesborg energi sänkt ersättningen till 42 öre så det är bättre att konsumera själv.

Min 1235? har tariff-ingångar, där kan man spärra el- och/eller pump-drift. Det borde gå att koppla ihop med solstyrningen på något vis. Vet dock inte om 1245 har sånt.
Fördelen med tariffstyrning blir ju att pumpen tillåts gå när det inte finns solel att tillgå, tex en regnig dag istället för att vara "hårt" styrd av en klocka.

Men får du endast betalningen 0,42 kr/kWh för solströmmen du säljer?

Du får väl utöver de 0,42 kr också 0,60 kr/kWh i direkt skattereduktion.
Yttermera får du väl nätnyttoersättning av ditt elnätsbolag, kanske 0,05 kr/kWh.
Dessutom får du väl elcertifikat med numer tyvärr låga ca 0,10 kr/kWh.

Nu är du uppe i 1,17 kr, exkl. moms per såld kWh solström.
Byter du till Enkla Elbolaget, så betalar de dig 0,60 kr/kWh, då kommer du upp 1,35 kr per såld kWh. Jag tror de köper dina elcertifikat också om du vill sälja dem. Därmed är det bästa att sälja så mycket solström du kan, dvs låta värmepumpen endast gå mörk tid på dygnet. Tvärtom vad du säger dig vilja göra.

Redigerat:
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.