26 607 läst ·
27 svar
27k läst
27 svar
Vilken frånluftsvärmepump välja?
Priserna var med installation m.m. och utan ROT eftersom försäkringen betalar något. Det skulle vara ungefär 50k med ROT avdrag då som Orbitt säger.
Hos Polarpumpen, kostar Bosch 3000 60k och F370 58k med installation utan ROT men de tar inte bort den trasiga Nibe och de rengör inte luftkanaler som måste rengöras pga elden. Polarpumpen blir dyrare!
Hos Polarpumpen, kostar Bosch 3000 60k och F370 58k med installation utan ROT men de tar inte bort den trasiga Nibe och de rengör inte luftkanaler som måste rengöras pga elden. Polarpumpen blir dyrare!
Mängden kyleffekt som finns att återvinna i ditt hus är konstant. Välj den billigare FLVP:n för de dyrare som kyler avluften mer sänker förångningen och därmed effektiviteten. Du kommer aldrig spara in en dyrare maskin kontra en billigare.
FLVP borde förbjudas i nybyggen men tyvärr fattas beslut om regelverk av inkompetenta korrupta politiker.
FLVP borde förbjudas i nybyggen men tyvärr fattas beslut om regelverk av inkompetenta korrupta politiker.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Den förbjuds väl indirekt av energikraven när dom stramas åtC Calore skrev:Mängden kyleffekt som finns att återvinna i ditt hus är konstant. Välj den billigare FLVP:n för de dyrare som kyler avluften mer sänker förångningen och därmed effektiviteten. Du kommer aldrig spara in en dyrare maskin kontra en billigare.
CTC har kanske en bra lösning om man behöver nånting bättre: https://ctc.se/produkter/ventilationslosningar/ctc-ecovent-i350f
Du jämför äpplen med päron dock. Vi vet att man kan använda mindre el om man spenderar mer pengar på mer utrustning. Att sätta ett rekord är inte målet och är inte heller lönsamt.R Runnis skrev:
Poängen var bara att visa skillnaden mellan en gammal FLVP och en ny i samma klass och i samma hus. Jag har inte sett någon dela tydliga siffror om det tidigare.
Ja det är en jäkla fruktsallad! Nej alla har inte som mål att vara superlågförbrukare men i slutändan blir det ändå pengar. Inga jättestora summor dock.
Återkom gärna med elförbrukning en riktig vintermånad när kompressorn går dygnet runt och elpatronen stöttar.
Återkom gärna med elförbrukning en riktig vintermånad när kompressorn går dygnet runt och elpatronen stöttar.
Just nu har jag en lägre elförbrukning. Värmekurvan var för hög med 60 grader vid -20 istället för 48 grader nu.
Jag förstår inte en sak: aktuell varmvattentemperatur visar nästan alltid ca 50 grader även strax efter dusch och även om vatten känns inte varmt längre. Det ser ut som att den visade temperaturen inte stämmer med kranvattentemperaturen. Vet någon varför?
Jag förstår inte en sak: aktuell varmvattentemperatur visar nästan alltid ca 50 grader även strax efter dusch och även om vatten känns inte varmt längre. Det ser ut som att den visade temperaturen inte stämmer med kranvattentemperaturen. Vet någon varför?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden