Vi har ett dåligt isolerat fritidshus i Bohuslän på 76 kvm med hyggligt öppen planlösning där vi tänkt sätta in en luft-luftvärmepump. Nu står jag i valet och kvalet mellan följande tre alternativ:
Mitsubishi AP35 4,6 kw och SCOP 4,6 för 19 300:- efter ROT
Toshiba Shorai RAS-245 6,5 kw och SCOP för 20 000:- efter ROT
Daikin FTXF35A och RXF35A 4,8 kw SCOP 4,06 14 500:- efter ROT

Någon som kan ge ett gott råd? Är det bättre att välja en kraftfullare med 6,5 kw än en med 4,8 kw? Hur viktigt är SCOP-värdet?

Vad har ni haft för förbrukning tidigare år för att hålla det på önskad temperatur ?
Är det då med ca +10 Inne längre perioder när ni inte är där ?

Stirra dig inte blind på SCOP värden, effekten dom levererar när det är kallt och värme behövs är det du måste jämföra också.
Du tittar på effekter vid +7 men kika även på vad dom ger vid -10 eller -15 ute beroende på hur kalla vintrar ni har.

Nu kanske det är halvkrånglig installation eller att det ingår elinstallation i elcentral men kika annars på Toshiba daiseikai 9 modell 25 som ”normalt” ligger på priser du uppger för shorai.

Tack! Vi köpte huset i december och förre ägarens årsförbrukning var ca 15000 kWh vid året runt boende. Vi vill ha det uppvärmt till ca 10 grader när vi inte är där på vintern, men vill kunna åka dit vintertid på vissa helger.

Elnstallationen är ganska enkel. Hur stor effekt bör pumpen ha?

76kvm i Bohuslän med 15000kWh låter rätt mycket , ni uppger förra ägaren och det låter som en person bodde där så gissningsvis är ca 2500-3000kWh hushållsel och tappvarmvatten.
Men det kanske även finns fler i hushållet eller att det funnits andra större förbrukare som använts flitigt som tex motor/kupé värmare till bil och påverkar hushållselen.

Vet inte hur långa och kalla vintrar det normalt är vid stugan men med ”dålig” isolering gissar jag på att fastigheten behöver ca 50W per kvadratmeter för att hålla 20 grader inne vid -15 ute.
Tänk på att det krävs mer effekt för att höja temperaturen från 10 grader inne till 20 grader .

Jag skulle nog föreslå AP42VGH/AP42VGK om ni tror på kalla vintrar framöver eller om ni känner att det kommer behövas rätt mycket kyleffekt för att hålla svalt på sommaren.

Då ni hade Toshiba som alternativ hade jag nog valt Daiseikai 9 modell 25

Svårt att ge bra svar om dina erhållna priser då jag inte vet vad som ingår i installationen men AP35 känns dyr!

Tack för mycket bra råd. Förre ägaren var äldre och hade väldigt varmt inne. Besiktningsmannen rekommenderade en värmepump och tilläggsisolering på vinden för att få ner uppvärmningskostnader. Priserna jag fått av lokala firmor inkluderar även markstativ, 4 m rör och elanslutning med stickkontakt till eluttag intill.
Ser att Polarpumpen erbjuder Toshiba Daiseikai 9 för ca 20 000 kr. Blir nog en sådan.

Är nog inte omöjligt att få liknande priser hos en lokal handlare ;)
Bättre gynna lokala företag om möjligt än postorder och hjälp vid eventuella problem kan ske snabbare/enklare.
Ser ut att vara en enkel installation

K Krönlein skrev:
Ser att Polarpumpen erbjuder Toshiba Daiseikai 9 för ca 20 000 kr. Blir nog en sådan.
Jag tycker att det låter dyrt!
Vi har, i vårt 108 kvm hus, och även i fritidshuset, Mitsubishis minsta pump, -25 någonting.
Och priset nu verkar vara 13000 kr: https://www.vvsprojektering.se/produkt/msz-fh/

FH är en utgående modell så priserna är generellt ganska låga på dessa och det prispressas en del.
Men runt 17000:- inkl standardinstallation efter rot för FH25 är helt ok som du länkar till
Tror till och med att det gick att få dom installerade för ett par tusen mindre ett tag.

AP42 är annars en modell med hög effekt när det är kallt ute och rätt bra kyleffekt sommartid och har man funderat på att styra den via en app och har trådlöst nätverk i fastigheten kan den vara ett alternativ då wifi modulen är monterad från fabrik på AP42VGK.
Ett par tusen billigare än daiseikai 9 modell 25
Inte lika låg lägsta avgiven effekt som Toshiban samt inte på pappret riktigt lika effektiv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.