Byggahus.se
Hej!

Våran ivt490 spökar lite, håller inte jämn värme och ibland har jag fått återställa överhettningsskyddet.

Efter det går den upp i temperatur, just nu har vi haft ett larm på pressostat låg. Då rengjorde jag dräneringsslangen, änsålänge har den inte larmat.

Gt1: 30,4° (36,2°)
Gt2: -0,8°
Gt3:1 35,9°
Gt3:2 33,5°
Gt3:3 30°
Gt6 72,7°

Ska tilläggas att den gör en varmvattenspets vid dessa värden, och vi har ca 15° inne nu
Någon som har tips på varför den bråkar?

Mvh Fredrik
 
En servicetekniker här som vi tog in för att göra en reset på överhettningsskyddet pratade om att det kanske var kalk på elementen i själva karlen som gör att för mycket el trycks in utan att det blir önskat resultat (värme). Dyrt att reda ut sa han (dyrt att trycka på knappen också) men överhettningsskyddet får man inte återställa själv (för ofta). Hittade du en lösning för vi håller på att trycka på knappen 1 gång varje 2 månader. Mvh, Kristoffer
 
Kan det vara problem med de stålomspunna gummislangarna som täpps igen av magnetit med åren? Hindrar i så fall cirkulationen och det kan bli överhettning.
 
  • Gilla
Toetie
  • Laddar…
Tack för tipset Josth. Jag tittade noggrann och de är rena. Den ena kommer från kompressorn som jag inte vågar öppna (men jag känner en stabil lugn luftflöde genom slangen), den andra är en övertryck slang som fungerar bra. Någon har markerat med en penna "rengör 2ggr Året" så det var värt kolla läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.