Jag har ett hus från 1984 som byggdes med frånluftsvärmepump. 2007 köpte vi en NIBE 360 frånluftsvärmepump. Energiförbrukning gick ned markant. MEN den gamla pannan kunde vi inte höra i sovrummet ovanför, men den nya brummar så vi störs mycket på kvällar och nätter. Tekniker var där både från NIBE och från ventilationsfirmor, de mixade och trixade och mätte, men konstaterade bara att det var normalt ljud för en sådan här pump. Efter 7 år har vi inte vant oss, men vi står ut.

Nu till min fråga, 2007 är 7 år sedan, har det hänt något med tekniken i kompressorerna sedan dess? Finns det modernare kompressorer att byta till? Andra kylmedier, andra arbetsfrekvenser, bättre skurna kuggar...?

Om vp står på träbjälklag kan det säkert hjälpa med gummi mellan lägg under fötterna finns speciella att köpa men kommer inte ihåg vart jag säg dom och sen är det viktigt att det sitter flexslangar mellan vp och resten av huset så inte ev vibrationer sprids vidare.

I
Vad hade ni innan? Har även ventilationen ökat? Kommer ljudet från kompressor eller fläkten?

Ljudet kommer från kompressorn, lågfrekvent stomburet, överförs genom väggar och tak och golv. Flex slang används, Nibe Original fötter, inte så mycket gummi. Samma flöde inställt på luften som innan, inget fläkt ljud som stör. Märket på den gamla värmepumpen minns jag inte. Men det var en gammal hederlig kompressor med freon som köldmedium, som ju var mycket tystare.

Så åter till min fråga om det finns någon kompressor expert i forumet som har koll på teknikutvecklingen, finns det något hopp för framtiden?

I
wille_ds skrev:
Ljudet kommer från kompressorn, lågfrekvent stomburet, överförs genom väggar och tak och golv. Flex slang används, Nibe Original fötter, inte så mycket gummi. Samma flöde inställt på luften som innan, inget fläkt ljud som stör. Märket på den gamla värmepumpen minns jag inte. Men det var en gammal hederlig kompressor med freon som köldmedium, som ju var mycket tystare.

Så åter till min fråga om det finns någon kompressor expert i forumet som har koll på teknikutvecklingen, finns det något hopp för framtiden?
Flexslang både för vatteninkopplingen och ventilationen?

Beror nog i så fall på att den gamla kompressorn var bättre upphängd fast har inte hört att 360 skulle ha högt ljud men beror kanske på vart den är placerad är bjälklaget vekt fortplantas vibrationerna troligtvis lättare. I framtiden har nog flvp kraftigare kompressorer typ Nibe 750.

I
Om den primära frågan gällde ny teknik angående än mer tystgående kylkompressor än vad som finns idag, skulle jag bli förvånad om dylik innovation presenterades här.:cool:

I
smurfen72 skrev:
Beror nog i så fall på att den gamla kompressorn var bättre upphängd fast har inte hört att 360 skulle ha högt ljud men beror kanske på vart den är placerad är bjälklaget vekt fortplantas vibrationerna troligtvis lättare. I framtiden har nog flvp kraftigare kompressorer typ Nibe 750.
Jag tog fasta på att besparingen ökat markant. Det skulle kunna bero på att den gamla var en ES med mindre kompressor, (eller att denna stod still), en mindre kompressor skulle inte orka tillgodogöra sig lika stor mängd energi som en större vid samma luftflöde. Detta ger då även en mindre tryckskillnad varpå den jobbar lugnare.

Det skulle jag också bli. Men jag skulle inte bli förvånad om någon ingenjör som jobbar med kompressorer hade något att tillföra, ex att tekniken som används idag är bättre än den som fanns för 7 år sedan.... Inom flera teknikområden görs förbättringar inom andra står den still.

Ja, på båda.

I
wille_ds skrev:
Ja, på båda.
Det kan så klart bero på obalans i kompressorn, ett måndagsex. men håller nog en peng på min tidigare förklaring, om jag inte får läsa en bättre. Och i så fall är ljudet normalt.

Eftersom ljud fortplantar sig i vatten är det trots flexslangar omöjlig att få bort allt.

Redigerat av moderator:
Chaly
Bytte ut vår gamla ES480 förra året mot en IVT690 (tror jag den hette). I stort sett identiskt ljud och samma avgivna effekt. Tror nog också det kan varit så att er gamla kompressor stog still. När jag undersökte marknaden förra året verkade det som att de nya FLVP med inverterstyrning och högre effekt på kompressorn alla lät mer än den "gamla" typen.

Det går att få bort mycket ljud/buller med hjälp av ljuddämpningsmattor och bitumenpapp på alla plåtar. Har 360P kompressor från 2012 i min 310P och den går riktigt tyst numera till skillnad mot när den var ny och hade stela spirorör upp till ventilationskanalerna... Viktigt att det sitter rätt sorts kompressorfötter på kompressorn och under "plåtlådan" där allt sitter.

Utvecklingen går nog mera mot mindre billigare kompressorer som jobbar med högre tryck än att ta fram tystare kompressorer i alla fall verkar det så inom bergvärme vp där flera tillverkare numera jobbar med R410c.

Tråkig utveckling, jag skulle gladligen betala 10.000SEK extra för en tystare kompressor, men jag antar att det är nybyggnation som sätter prioriteten. Och då kan man ju se till att placera pumpen i ett stadigt hörn av huset och placera sovrum i motsatt hörnet mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.