Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elpannedrift på Nibe 360P

1. K
    Medlem · 31 inlägg

klagerstrom

Medlem
    Undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med ett bekymmer jag har med min 360P. Vill bara använda pumpen som varmvattenberedare med el under sommarhalvåret. Problemet är att när jag sätter den i sommarläge för att stänga ner cirkulationspumpen för golvvärme och radiatorer och sen ställer den till elpannedrift så slår den automatiskt om till vinterläger och drar igång cirkulationen igen.

Kan i elpannedrift heller inte sätta inställningen för värmesystem 1 och 2 till från. Kan välja att sätta en inställning som gör att cirkulationspumpen inte kör under en viss temperatur men tyvärr kan jag inte sätta gränsen till lägre än 10 grader.

Borde man inte kunna köra sommarläge och på något sätt se till att den använder elpatron istället för kompressorn för att värma vattnet?

Om någon undrar så är oljud från både cirkulationspump och kompressor anledningen till att jag vill köra enligt beskrivning ovan.

2. S
    Medlem · 258 inlägg
    Koppla ur kablarna till kompressorn och cirkulationspumpen om möjligheterna inte finns i menyerna eller omkopplare. Alternativt ställ omkopplaren i elpannedrift och koppla bara ur kabeln till cirkulationspumpen.

Det går även att lägga ner jobb på att ljudisolera och köra som vanligt.

3. J
    Medlem · Stockholm · 6 206 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Går också att ställa den i läge "reservdrift" så att enbart el-patronen och fläkten går. Man får då manuellt stänga shunten. Varmvattnet blir förmodligen varmare än normalt.

4. J
    Medlem · 10 425 inlägg
    Ställ ner värmekurvan i datan lågt så kommer inte shunten att öppna och som sägs reservdrift

5. K
    Medlem · 31 inlägg

klagerstrom

Medlem
    Tack för tips! Hur stänger man av shunten? I sommarläge körs väl cirkulationen igång två gånger per dygn, antar att det inte heller görs i reservdrift. Är det anledningen till att man ska stänga shunten?

6. J
    Medlem · 10 425 inlägg
    Shunten är alltid stängd när värmebehov inte finns, ställer man ner värmekurvan en bra bit så kommer den att vara stängd, Shuntventilen får sina uppgifter från utegivaren och datan i VP och tror då att det är så varmt att värme inte behövs, det går troligtvis att ställa ner kurvan till nästan noll, finns nog ett frysriskläge inbyggt som ger +10 C till huset

Edit vart lite för mycket har tagit bort en del

Redigerat 15 apr 2020 20:15
  7. K
    Medlem · 31 inlägg

klagerstrom

Medlem
    Nej, har golvvärme och radiatorer i ett 1,5-plansvilla. Bör inte finnas någon frysrisk då min tanke är att köra såhär under sommarhalvåret och har en luftvärmepump och kamin som löser det eventuella värmebehov som finns under vår/höst-delen.

8. K
    Medlem · 31 inlägg

klagerstrom

Medlem
    Lät ganska avancerat på din förklaring. Kanske är det bättre att bara stänga shunten och köra reservdrift ändå?

9. J
    Medlem · 10 425 inlägg
    Läs igen har en edit där . att stänga shunten går inte att göra mer än att koppla ut ur elektriskt, och då ska den stå i stängt läge,
    ställ ner värmekurvan så är du hemma som det kallas

10. K
    Medlem · 31 inlägg

klagerstrom

Medlem
    Hittade själv en ganska bra lösning som jag är nöjd med nu. Reservdriften var ju dum ur den synvinkeln att en drog upp vattentemperaturen till typ 65 grader och att man inte kan använda displayen vilket känns konstigt.

Min lösning blev att aktivera extra varmvatten-funktionen. Tweekat så att stopptempen ligger på 56 grader och sen aktiverar man med ett par knapptryck beroende på hur länge man behöver den.

Trodde inte funktionen skulle gå 100% på el men det gör den vilket är underbart. Kan ju som längst aktiveras för 24 timmar men det passar mig klockrent. Man kör den när det behövs, är man inte i huset gör det ju inget att kompressorn står och brötar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.