11 121 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Värmepump stänger av sig själv
Vi har bergvärme och en värmepump av märket IVT, Premiumline HQ. (Utöver det är jag lite osäker på exakt vilken modell det är. Det står dock C4, 5-C10/ E6-E17 på manualen.)
Den har gått problemfritt sedan vi flyttade hit för ett och ett halvt år sedan. Nu har den stängts av vid några tillfällen. Först för ett par veckor sedan. Jag satte på den och då stängdes den av igen efter en liten stund.
Rengjorde då ett filter som borde ha rengjorts i november någon gång.
Sen har den tuffat på tills nu. Stängdes av för en stund sedan. Startade den. Och nu stängdes den av igen. Vet inte om den kommer att gå ett tag nu (som förra gången). Men något verkar ju vara fel.
Någon som har en idé om vad detta kan vara för fel och hur man åtgärdar det?
(Pumpen är hyfsat ny. Tror den installerades 2016 eller 2017.)
Den har gått problemfritt sedan vi flyttade hit för ett och ett halvt år sedan. Nu har den stängts av vid några tillfällen. Först för ett par veckor sedan. Jag satte på den och då stängdes den av igen efter en liten stund.
Rengjorde då ett filter som borde ha rengjorts i november någon gång.
Sen har den tuffat på tills nu. Stängdes av för en stund sedan. Startade den. Och nu stängdes den av igen. Vet inte om den kommer att gå ett tag nu (som förra gången). Men något verkar ju vara fel.
Någon som har en idé om vad detta kan vara för fel och hur man åtgärdar det?
(Pumpen är hyfsat ny. Tror den installerades 2016 eller 2017.)
Redigerat:
Jag är sån hiskelig amatör så jag har inte hittat den.
Förra gången det var krångel så försökte jag, men det var sent på kvällen och det löste sig ju till slut. Det bör vara lätt att hitta den tycker jag. Men jag försökte som sagt ...
Förra gången det var krångel så försökte jag, men det var sent på kvällen och det löste sig ju till slut. Det bör vara lätt att hitta den tycker jag. Men jag försökte som sagt ...
Tack (far from) useless! 

I manualen står det att om man kvitterar (man ska trycka på Menu-knappen när man är på larmfönstret) och inte fönstret försvinner så ska man kontakta återförsäljaren. Och det var vad som skedde: larmfönstret kvarstod.
Antar att jag inte kommer undan att kontakta återförsäljaren. Även om det bara är fel på någon givare så är det väl knappast något vem som helst fixar.
I manualen står det att om man kvitterar (man ska trycka på Menu-knappen när man är på larmfönstret) och inte fönstret försvinner så ska man kontakta återförsäljaren. Och det var vad som skedde: larmfönstret kvarstod.
Antar att jag inte kommer undan att kontakta återförsäljaren. Även om det bara är fel på någon givare så är det väl knappast något vem som helst fixar.
Jag har inte kollat de grejorna.
Det hela går på garantin så jag ringde helt enkelt den servicetekniker som varit här tidigare. Det verkar vara något med köldbäraren. Han skulle skicka en rörmokare.
Vet inte om det bara är ett moment som sedan behöver kompletteras med att serviceteknikern själv kommer hit och donar.
Det hela går på garantin så jag ringde helt enkelt den servicetekniker som varit här tidigare. Det verkar vara något med köldbäraren. Han skulle skicka en rörmokare.
Vet inte om det bara är ett moment som sedan behöver kompletteras med att serviceteknikern själv kommer hit och donar.
Klicka här för att svara