Jag vill bygga fermenteringsskåp av vår kombi kyl/frys (tvådelad) genom att behålla kyldelen men ta bort frysskåpets hyllor med alla kopparrör som slingrar sig mellan hyllplanen. Hur gör man? Är det bara att klämma hårt in/ut rören för att stoppa kylgasens flöde samt kapa bort resten av rör?
Den övre kyl-delen är OK som den är men bakom nedre dörr finns 4 hyllor som jag vill ta bort för att frigöra plats åt luftfuktare och diverse instrument (temperaturreglerare, fuktmätare, värmare, osv...).
Tacksam om någon kan ge mig ett tips : )
/ranko
Den övre kyl-delen är OK som den är men bakom nedre dörr finns 4 hyllor som jag vill ta bort för att frigöra plats åt luftfuktare och diverse instrument (temperaturreglerare, fuktmätare, värmare, osv...).
Tacksam om någon kan ge mig ett tips : )
/ranko
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för svar electroluxaren, det är naturligtvis en äldre hederlig själv-avfrostande elekctrolux "Now" skåp. Synd att skicka den till återvinning när den fortfarande kan bidra med nytta. Jg kanske ska försöka bocka "bort" rören utan att klämma åt.
Nu fick jag se även baksidan på "now" kyl/frys och där satt faktiskt 2 st. kompressorer, en för kyldelen och en för frysen. Toppen, nu är det bara att koppla bort den ena kompressorn och plocka bort hyllor, eller...? Ibland är det bra att "övernatta" med idéer för då dyker det upp helt nya.
Grejen är den att jag kommer satt bygga ett s.k. fermenteringsskåp för lufttorkning av charkvaror. Det är brukligt att använda ett frostfri kylskåp, men nu börjar jag fundera på att använda kylan från frysen istället då det är lättare att styra en fläkt än att hålla på och stänga kylen varje gång man uppnår önskad temperatur. ON/OFF metoden lär slita på kompressorn mer än om den är igång hela tiden.
Så nu kommer en intressant fråga, den luft som jag tar utifrån och in i frysdelen kan innehåller en hel del fuktighet som när den passerar frysens hyllor kommer att skapa iskristaller, vilket måste avfrostas då och då. Hur avfrostar jag frysen på snabbast möjliga sätt under gång? Kan det vara en ide att koppla på ett relä/timer som startar en värmeslinga som i sin tur avfrostar frysen då och då? Jag kan lätt avleda vatten som bildas, det är inget problem.
Någon som är duktig på kyl & frys teknik? Skulle vara tacksam för lite hjälp...
/ncic
Grejen är den att jag kommer satt bygga ett s.k. fermenteringsskåp för lufttorkning av charkvaror. Det är brukligt att använda ett frostfri kylskåp, men nu börjar jag fundera på att använda kylan från frysen istället då det är lättare att styra en fläkt än att hålla på och stänga kylen varje gång man uppnår önskad temperatur. ON/OFF metoden lär slita på kompressorn mer än om den är igång hela tiden.
Så nu kommer en intressant fråga, den luft som jag tar utifrån och in i frysdelen kan innehåller en hel del fuktighet som när den passerar frysens hyllor kommer att skapa iskristaller, vilket måste avfrostas då och då. Hur avfrostar jag frysen på snabbast möjliga sätt under gång? Kan det vara en ide att koppla på ett relä/timer som startar en värmeslinga som i sin tur avfrostar frysen då och då? Jag kan lätt avleda vatten som bildas, det är inget problem.
/ncic
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag vill ha ca 13°-16°C i kylskåpsdelen. Luften hämtas (lyfts upp) från frysen genom ett större hål mellan kyl och frys, med en datafläkt. Frysen kan vara inställd på minimum, spelar ingen roll då jag styr fläkten som ska ge mig mina grader i kylskåpsdelen.
Ser att det finns att köpa värmeslingor som jag kan sätta en timer på för avfrostning kanske var 4:e timme?
Ser att det finns att köpa värmeslingor som jag kan sätta en timer på för avfrostning kanske var 4:e timme?
Hej! varför inte öppna upp mellan kyl och frys och köra med kylkompressorn samt ta bort inredning i underdel.ALC Robin Hood skrev:
Nu fick jag se även baksidan på "now" kyl/frys och där satt faktiskt 2 st. kompressorer, en för kyldelen och en för frysen. Toppen, nu är det bara att koppla bort den ena kompressorn och plocka bort hyllor, eller...? Ibland är det bra att "övernatta" med idéer för då dyker det upp helt nya.
/ncic
Tack Åkeson1, det kommer att bli så, men jag väntar ändå med att rensa frysen. Kylens volym kommer att räcka för "hembehov" och frysdelen sparar jag för mitt experiment längre fram. Det innebär att jag köper mig lite tid med medan det går att knapra på lufttorkat ; ) Nästan all elektronik (fläkt, temp & fukt) har anlänt så snart börjar det roliga...Å Åkeson1 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen blev det färdigt! Med "det" menas mitt nya fermenteringsskåp som också är ett mognadsrum för hållbara lufttorkade produkter. Nu är det möjligt att hålla både fukt och temp på önskad nivå samt reglera luftflödet med två fläktar. Gäller bara att hitta bra råvaror. Fortsättning följer, men nu får jag nog byta tråd med lämpligare namn... Tack för all hjälp!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden