Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Har i dagsläget en IVT 490 + en LLVP som stöttar för lägre energiförbrukning .
Är vell dags att byta den , vilket år som helst 😁
Kikar på Nibe S735 som finns i 2 utföranden , 4 och 7 kw kompressor .
Huset är 2 pl med GV nere och vattenradiatorer uppe .
161 kvm som förra året käkade 10500 kwh , detta ink. garage + all el .
Vad som rekommenderas är den kraftigare FLVP på 7 kw .
Funderar på om man istället väljer Nibe S735-4 + stöttar med nuvarande LLVP 🤔
Vad tror ni om detta 🤔
Vad tror ni om detta 🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
7kW maskinen kräver mycket luft för att just leverera 7kW.
Hoppas att 4kW maskinen nöjer sig med den ventilation den får från ditt hus.
Nu är jag skarp motståndare till frånluftare men i kombination med en luftvärmepump blir det rätt bra, förutsatt att FLVP aldrig behöver använda elpatron.
Hoppas att 4kW maskinen nöjer sig med den ventilation den får från ditt hus.
Nu är jag skarp motståndare till frånluftare men i kombination med en luftvärmepump blir det rätt bra, förutsatt att FLVP aldrig behöver använda elpatron.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Med mitt hus på 161 kvm / luftvolym så skulle 7 kw modellen kunna få ut 4,5 kw energi .R Runnis skrev:
Nibe S735-4 ger i verkliga livet 3,5 kw värmeenergi som mest .
Nibe S735-7 ger i verkliga livet 5,6 kw värmeenergi som mest .
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Huset bör även omsätta 56 l luft / sec .R Runnis skrev:
Detta enligt boverkets regler .
Så för S735-4 betyder det vid 40 l / sec att om den konsumerar 1,38 kw el så har den ett COP på 4,54
Så för S735-7 betyder det vid 70 l / sec att om den konsumerar 1,57 kw el så har den ett COP på 5.19
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Du har en beskedlig förbrukning så förmodligen kommer du inte få någon markant besparing men förr eller senare blir det dags att byta ut de äldre prylarna.Tomture61 skrev:
Har i dagsläget en IVT 490 + en LLVP som stöttar för lägre energiförbrukning .
Vad tror ni om detta 🤔
[bild][bild]
Jag blir inte klok på beräkningarna du har bifogat. Det är olika luftflöden för -4 resp -7. Du borde ha min 161 x 0.35 x 3600 = 203 m3/h som indata. Sen är ju frågan om det är "average" climate i Norrbotten i Luleå? Har du fått dessa data av installatören? Det ser ut som -4 varianten räcker för din del.
Jag bytte ut en IVT 480 (en dekaltrimmad Elektrostandard 480) efter 23 år till en Nibe S735 för drygt 2,5 år sen. Från början skulle jag ha haft en F730 men S735 hann komma med bättre leveranstider. Då fanns det bara 7-varianten så den fick det bli.
180 m2, Sthlmstrakten. Hittills har den gått ca 11 h med tillskott elpatron på hittills drygt 23000 h, förmodligen det mesta i samband med bytet då det var en del rumsvärme och varmvatten som den skulle återhämta.
Även om -4 tycks räcka för dig skulle jag välja -7. Listprisskillnad enl Nibe är 15000 kronor. Du får en kompressor som går på lägre frekvens i snitt och sen får du ut mer energi på vintern när det är kallt. En investering för de kommande 25 åren.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Mina bilagor är plankat från Nibes info om deras S735 .ClasseClas skrev:
Du har en beskedlig förbrukning så förmodligen kommer du inte få någon markant besparing men förr eller senare blir det dags att byta ut de äldre prylarna.
Jag blir inte klok på beräkningarna du har bifogat. Det är olika luftflöden för -4 resp -7. Du borde ha min 161 x 0.35 x 3600 = 203 m3/h som indata. Sen är ju frågan om det är "average" climate i Norrbotten i Luleå? Har du fått dessa data av installatören? Det ser ut som -4 varianten räcker för din del.
Jag bytte ut en IVT 480 (en dekaltrimmad Elektrostandard 480) efter 23 år till en Nibe S735 för drygt 2,5 år sen. Från början skulle jag ha haft en F730 men S735 hann komma med bättre leveranstider. Då fanns det bara 7-varianten så den fick det bli.
180 m2, Sthlmstrakten. Hittills har den gått ca 11 h med tillskott elpatron på hittills drygt 23000 h, förmodligen det mesta i samband med bytet då det var en del rumsvärme och varmvatten som den skulle återhämta.
Även om -4 tycks räcka för dig skulle jag välja -7. Listprisskillnad enl Nibe är 15000 kronor. Du får en kompressor som går på lägre frekvens i snitt och sen får du ut mer energi på vintern när det är kallt. En investering för de kommande 25 åren.
Tycker det är knepiga data ibland , men vad vet jag 🙂
Nu har jag en LLVP för både värme och kyla , så denna funktion kommer jag vilja ha kvar .
OK, då förstår jag. Du kan ju låta en firma räkna på dimensioneringen och se vad de kommer fram till. Eller hade du gjort det redan?Tomture61 skrev:
Det blir ett stort lyft att gå från en on/off-kompressor till en inverterstyrd VP. Jag får säga att jag är imponerad av byggkvaliteten och den låga ljudnivån på min S735 trots ett tidigt produktionsexemplar. Du kommer säkert att märka skillnad. Jag har också LLVP men den används för att kyla övervåningen på sommaren.
Klicka här för att svara