Foliehatten3
Hej! Ny i forumet men hoppas på lite hjälp. Jag bor i en marklägenhet på 65 kvadratmeter. Vi är 2 vuxna. Vi har en ungefär 2 år gammal Nibe f 370.
Min fråga är lite hur jag får den att era så lite el som möjligt. Är det ekonomiskt fördelaktigt att dra ner på fläkthastigheten? Under ett par månaders tid har den stått på 30% fläkthastighet halva dygnet. Mellan 20:30-08:30. Resterandet tid går den på normal, dvs 65%. Vi har under denna tid legat på 10-15 kwh per dygn. Totalt med all förbrukning i lägenheten. Vi har ungefär 20 grader inne.
Nu börjar det bli minus ute och i går kväll efter vi båda dushat så märkte jag att den inte orkade att få upp tempen ordentligt. Så jag slog över till normal fläkthastighet.

Jag gissar, killigt.

Fläkten står för en försvinnande liten del av elförbrukningen. Det som drar är patron och kompressor. Har kompressorn inte tillräckligt med luft att jobba med så slår patronen igång. Pröva att ha fläkten full fart.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
H Huzzbutt skrev:
Jag gissar, killigt.

Fläkten står för en försvinnande liten del av elförbrukningen. Det som drar är patron och kompressor. Har kompressorn inte tillräckligt med luft att jobba med så slår patronen igång. Pröva att ha fläkten full fart.
🙂
Tillsatsen, dvs elpatronen har jag haft frånkopplad hela tiden. Problemet är ju också att fläkten låter ju en del. Att ha den på full fart 100% blir inte så bra ljudmässigt.

370 är mer eller mindre en elpanna, den orkar väl eventuellt värma 20 kvm med den lilla kompressorn som den har, så att slå av elpatron i den funkar inte bra.

Foliehatten3
DonPablo DonPablo skrev:
370 är mer eller mindre en elpanna, den orkar väl eventuellt värma 20 kvm med den lilla kompressorn som den har, så att slå av elpatron i den funkar inte bra.
Ännu så lönge har inte elpatronen gått in

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Ännu så lönge har inte elpatronen gått in
Den var ju frånkopplad?

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
K Kane skrev:
Den var ju frånkopplad?
Jo, men även när den varit till så har den inte behövts

Jo, men även när den varit till så har den inte behövts
Är du säker på det?
Nu börjar det bli minus ute och i går kväll efter vi båda dushat så märkte jag att den inte orkade att få upp tempen ordentligt

Foliehatten3
K Kane skrev:
Är du säker på det?
Kan man se det i någon logg?

Kan man se det i någon logg?
Du har den inte uppkopplad till Nibes myUplink?

• Gilla
rickar22
  • Laddar…
Under ett par månaders tid har den stått på 30% fläkthastighet halva dygnet. Mellan 20:30-08:30. Resterandet tid går den på normal, dvs 65%.
Var ifrån har du fått tanken att detta skulle sänka elförbrukningen?

Foliehatten3
K Kane skrev:
Du har den inte uppkopplad till Nibes myUplink?
Nä, tyvärr inte. Provade att ladda ber appen. Men verkar inte som pumpen är ansluten

Foliehatten3
K Kane skrev:
Var ifrån har du fått tanken att detta skulle sänka elförbrukningen?
Det är ju därför jag frågar här. Jag vet inte. Är inte så kunnig på värmepumpar. Jag är gammal vedeldare

Det är ju därför jag frågar här. Jag vet inte. Är inte så kunnig på värmepumpar. Jag är gammal vedeldare
Du drog ju ner hastigheten innan du frågade här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.