Vi ska byta ut en 360p. Vi har just nu dessa val:
FLVP S735 135k (inkl tilläggsisolering av frånluft kanal)
FLVP Quantum QE6 111k (uppskattning om frånluft kanal isolering kostar samma som för Nibe)
LVVP IVT airx 407 146k (inkl ventilations anpassning och allt annat)

Hus ett plan 165m2 4 personer i hushållet. Sthlm. Radiatorer. Nuvarande förbrukning 19000 per år ca.

Är luft vatten så mycket effektivare att det är värt extrakostnaden? Blir inte klok på siffrorna när jag jämför prospekt osv. Då ser skillnaden i SCOP ut att vara minimal mellan pumparna. Men enligt säljaren från IVT är det att jämföra med bergvärme att sätta in LVVP?

hur många kw är lvvp?

DonPablo DonPablo skrev:
hur många kw är lvvp?
7kw

S
Ni har inte funderat på att skaffa en luftvärmepump som kan stötta er FLVP? Då får ni även kyla på sommaren.

• Gilla
KÅMH
  • Laddar…
Nej det är inte intressant, vill inte ha en sådan innedel. Dessutom behöver vi byta pump oavsett.

jag tror enklaste är att sätta in en S735-7, frånluftsröret bör vara isolerat med PE30 redan till 360p om det är gjort rätt från början. Hur de andra pumparna är, törs inte jag svara på, S 735 är ju också rätt ny, men verkar vara riktigt bra det lilla jag sett.
Lvvp som är räknad till installation, är det en split, eller går vattenkretsen ända ut ?

Om det nu är att jämföra med bergvärme att sätta in en LVVP är det väl i så fall att jämföra med bergvärme att sätta in en S735 också.

Jag stod inför ungefär samma val och valde en S735. Just nu är det 7 minus ute och den går inte ens på full kompressor och utan tillsats.

Då verkar den iofs ha ungefär COP 2,5 just nu men jag tvivlar på att en LVVP har så mycket bättre när den går på fullt sprut och det är kallt ute. När det är mildare har S735 mycket högre COP.

Det jag tycker är värt mycket är att med S735 så slipper du utedel och en massa nya utanpåliggande rör, det blir mycket snyggare installation. Jag skulle betala extra för det och så är det billigare.

Redigerat:
  • Gilla
Kamehameha
  • Laddar…
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Om det nu är att jämföra med bergvärme att sätta in en LVVP är det väl i så fall att jämföra med bergvärme att sätta in en S735 också.

Jag stod inför ungefär samma val och valde en S735. Just nu är det 7 minus ute och den går inte ens på full kompressor och utan tillsats.

Då verkar den iofs ha ungefär COP 2,5 just nu men jag tvivlar på att en LVVP har så mycket bättre när den går på fullt sprut och det är kallt ute. När det är mildare har S735 mycket högre COP.

Det jag tycker är värt mycket är att med S735 så slipper du utedel och en massa nya utanpåliggande rör, det blir mycket snyggare installation. Jag skulle betala extra för det och så är det billigare.
Okej, har inte tänkt att en FLVP kunde räknas som så effektiv. Om elbesparingarna kommer vara i princip det samma finns ju som du säger ingen anledning att skaffa LVVP istället som blir dyrare att installera.
Att utedelen blir ful spelar mindre roll då det finns bra "osynlig" plats att ställa den på.

DonPablo DonPablo skrev:
jag tror enklaste är att sätta in en S735-7, frånluftsröret bör vara isolerat med PE30 redan till 360p om det är gjort rätt från början. Hur de andra pumparna är, törs inte jag svara på, S 735 är ju också rätt ny, men verkar vara riktigt bra det lilla jag sett.
Lvvp som är räknad till installation, är det en split, eller går vattenkretsen ända ut dä
Det finns till och med 50mm isolering, men fel typ då den saknar strumpa och ändå behöver bytas då. Därför jag skrev inkl tilläggsisolering där från början.
Vet inte svaret på din fråga, vad spelar det för roll om det är en "split"?

En split har gas mellan utedel och innedel och är således inte lika sårbar vid strömavbrott i kyla

H
DonPablo DonPablo skrev:
En split har gas mellan utedel och innedel och är således inte lika sårbar vid strömavbrott i kyla
Går det inte att köra med glykol i systemet? Jag har golvvärme i ett ca 100m" garage som går på elpanna nu och funderar på LVVP, har glykol i systemet sedan många år. Egentligen var det planerat för pellets men det känns inte lika aktuellt längre...

Tomture61
Här får du bättre pris på Nibe https://varmbostad.se/produkt/nibe-s735-7-r-rostfri/

Har själv ett hus på 161 kvm (2 plan) + garage med LLVP (16 gr)
Har en 17 år gammal FLVP , IVT 490
Bostadshuset får också hjälp av en LLVP
På 3 personer så 10500 kwh / år 2024

Många tekniker / VP som vill jämföra sig med BVP 😊
En FLVP ger ventilation med återvinning och värme 👍
Har man redan en FLVP så tycker jag personligen att byte till kraftfullare FLVP är det enklaste bytet .
Innefattar dock en inspektion / översyn av frånluftskanalen .
En BVP eller LVVP behöver separat ventilation , helst med återvinning .
Beroende på årsmodell på hus (välisolerat eller ej) så kan en BVP bli överkurs .

Magnus E K
Både FLVP och LVVP utvinner värme ur uteluften men den förstnämnda drar uteluften genom huset först istället för att bara låta uteluften passera pumpen. Det betyder att den bara fungerar upp till en viss gräns, efter den blir det överventilation av huset (buller och dålig komfort). För ett lagom stort välisolerat hus inte alltför långt norrut råkar det fungera bra med FLVP, dvs lagom ventilation och oftast tillräcklig värmeproduktion.

Med tillbehöret Oek s20 kan en s735 gå på en blandning av inneluft och uteluft. Så den behöver inte nödvändigtvis dra luften genom huset först.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tomture61
Eler så anpassar man luftmängden i VP till storleken på huset .
0,35 l luft / sec / kvm är det som rekommenderas för bostäder .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.