956 läst ·
21 svar
956 läst
21 svar
Probem med inkoppling av Lyfco HP050-DC-W luft vattenvärmepump
Sida 1 av 2
Hej
Köpte en begagnad Lyfco HP050-DC-W som aldirg varit inkopplad utan endast provkörd innan försäljning av säljaren. Jag fick den inkopplad idag av elektriker men den verkar inte riktigt vilja fungera som den ska.
Om jag startar den och sätter den i värmeläge så går cirkpumpen en liten stund sedan stannar den, kompressorn startar aldrig även fast in-temp är 20 grader och set temp är 55 grader.
Om jag startar den i läget för att värma tappvatten så startar den cirkpumpen, efter en liten stund indikerar den att kompressorn startar och efter någon minut så stänger den ner både kompressor och cirkpump.
Någon som har erfarenhet av denna värmepump som kan tipsa mig om vad som kan vara tokigt?
Jag har tre gamla felkoder i minnet 01: E25, 02: E25 och 03: E02, men det kommer inte någon felkod på displayen när jag startar upp den.
Köpte en begagnad Lyfco HP050-DC-W som aldirg varit inkopplad utan endast provkörd innan försäljning av säljaren. Jag fick den inkopplad idag av elektriker men den verkar inte riktigt vilja fungera som den ska.
Om jag startar den och sätter den i värmeläge så går cirkpumpen en liten stund sedan stannar den, kompressorn startar aldrig även fast in-temp är 20 grader och set temp är 55 grader.
Om jag startar den i läget för att värma tappvatten så startar den cirkpumpen, efter en liten stund indikerar den att kompressorn startar och efter någon minut så stänger den ner både kompressor och cirkpump.
Någon som har erfarenhet av denna värmepump som kan tipsa mig om vad som kan vara tokigt?
Jag har tre gamla felkoder i minnet 01: E25, 02: E25 och 03: E02, men det kommer inte någon felkod på displayen när jag startar upp den.
Den verkar ha rätt fasföljd i alla fall för om jag plockar ur tempgivaren ur varmvattenberedaren så drar den igång och värmer tappvattnet men så fort det är varmt nog så slår den av och den värmer aldrig huset.
Sätter man den i värmeläge, "solen", så då startar den cirkpumpen ett tiotal sekunder och sedan slår den av cirkpumpen utan att starta kompressorn, så den vill inte gå i värmeläget.
Får ingen felkod.
I plinten är water flow är byglad till com som de skrivit i instruktionerna.
Sätter man den i värmeläge, "solen", så då startar den cirkpumpen ett tiotal sekunder och sedan slår den av cirkpumpen utan att starta kompressorn, så den vill inte gå i värmeläget.
Får ingen felkod.
I plinten är water flow är byglad till com som de skrivit i instruktionerna.
Jag har försökt kontakta Outl1 som säljer pumpen i Sverige men får bara dåliga svar tillbaka som att pumpen är utanför garanti så därför svarar de inte på supportfrågor och att eftersom jag inte är den ursprungliga köparen så kan de inte hantera mitt ärende på grund av GDPR.
Det jag undrar över är vem som är tillverkare som man kan kontakta och vilken servicefirma man kan vända sig till för att få hjälp med felsökning och service.
Det jag undrar över är vem som är tillverkare som man kan kontakta och vilken servicefirma man kan vända sig till för att få hjälp med felsökning och service.
Inga larm, den har inte varit i drift mer än att den varit provkörd av tidigare ägare före försäljning och då körde dom den med för klen cirkpump så den slog ifrån några gånger under deras testande.DonPablo skrev:
Sätter jag den i läget att värma tappvatten så drar den igång och funkar som den ska och slår ifrån när tappvattnet är varmt nog, men i värmeläge så reagerar den inte alls.
Inte så många parametrar som går att sätta på den här pumpen.
d01 Uppvärmningstemp: 40 grader
d02 Varmvattentemp: 40 grader
d03 Kylningstemp: 30 grader
d04 Omstart tempskillnad: 5 grader
d05 Kontrollbasval: 1 inkommande vatten
d06 Elvärmarens startemp: -15 grader
d07: Avvikelsetid för elvärmare: 5 min
d08 Temp för avfrostning: -4
d09 Temp för att sluta avfrostning: 12 grader
d10 Avfrostningsperiod: 45 min
d11 Avfrostningstid: 10 min
d12 Kontrollval efter temp uppnåtts: 0 minska inte frekvensen
d13 Omgivningstemp för automatisk start/stop: -40
d14 Tempskillnad för inkommande och utgående vatten för automatisk hastighetsreglering av vattenpumpen: 5
d15: Vattenpumpens arbetssätt: 0 Öppen länge
Sedan finns det en hel hög med odokumenterade parametrar men dom har jag inte rört.
Så nu när det börjat bli lite kallt så har jag lurat den att tro att den värmer varmvattenberedaren genom att jag ställt växelventilen i fast läge på elementslingan och stoppat tempgivaren för tanken så att den känner av tempen på returen från elementen.
Men det hade ju varit najs om den kunde gå även i värmeläget som det är tänkt.
Har den tillräckligt kraftfull cirkpump nu? Kanske något med kompressors överbelastningsskydd?
Saxat nedan från manualen
"För HP050-DC-W krävs 3300 liter/timme. Om
nödvändigt, köp en större/starkare cirkulationspump."
"Felstatus
Kompressorn arbetar inte
Eventuell orsak
Elfel
Kompressorns kontaktor skadad
Elkabelfel
Kompressorns överhettningsskydd
Utgående vattentemp. för hög;
Otillräckligt vattenflöde
Kompressorns överbelastningsskydd har löst ut
Åtgärd
Ta reda på orsaken, åtgärda elfelet
Byt kompressorns kontaktor
Leta reda på elkabelfelet, åtgärda det
Kontrollera enhetens tryck och avgastemp.
Återställ den utgående vattentemp.
Rengör vattenfiltret och avlufta systemet
Kontrollera strömmen och om skador
finns i överbelastningsskyddet"
"Felstatus
Kompressorn arbetar inte
Eventuell orsak
Elfel
Elkabelfel
Åtgärd
Jo det är det som jag är inne på, jag har läst någonstans när jag googlade runt men hittar det inte nu att om överbelastningsskyddet löser ut för många gånger så behöver man göra en reset av den men jag har inte hittat någon info om hur den reset:en går till.M MrJimmy skrev:Har den tillräckligt kraftfull cirkpump nu? Kanske något med kompressors överbelastningsskydd?
"Felstatus
Kompressorn arbetar inte
Eventuell orsak
Elfel
Elkabelfel
Åtgärd
Den pump jag har nu bör klara det vad jag har kunnat läsa mig till.
Jag stör mig dock lite på att den inte har något frysskydd som gör att den kör pumpen om tempen i slingan blir för låg för att skydda den från att frysa sönder. Det går ställa vilken temp man vill att värmepumen ska slå ifrån (normalt -30) men då kör den inte heller cirkpumpen så om den slår i från för att det blir för kallt så fryser den även sönder.
På nyare pumpar av samma tillverkare så finns det en inställning för att tvinga cirkpumpen att köra i avstängt läge om tempen faller för lågt. På den här finns det en hel bunt med odokumenterade parametrar så kanske det går ställa även på denna men det är oklart.
Redigerat:
Den har aldrig gått igång i värmeläge sedan jag kopplade in den, bara i tappvattenläget. Och hittills när jag fulkört värmen via tappvattenläget så har den inte klagat över för låg cirkulation. Kör jag pumpen i högsta läget så kommer den aldrig upp i 55 grader utan ut-tempen blir bara 50 grader.M MrJimmy skrev: