Vilken plats ska innerdel monteras?

• Vardagsrum (plats 1)

2 Röster 40,0%
  • Mellanrum (plats 2)

0 Röster 0,0%
  • Du är dum, självklart på plats X (skriv i tråden)

2 Röster 40,0%
  • Jag har ingen åsikt om var men vill vara med och rösta!

1 Röster 20,0%
  • Antal röster
    5
Tittar på att installera en LLVP för kyla och för lite stödvärme.
Kåken:
Byggt 2018, 1 plan, med FLVP (F370) vattenburen golvvärme, passiv tilluft.

Har egentligen två naturliga platser att placera innerdelen men vill akta mig för eventuella fallgropar, jag kanske missar något helt uppenbart.

Planritning som visar potentiella platser för installation av en luft-luft värmepumps innerdel, markerade som "Plats 1" i vardagsrum och "Plats 2" i allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum och kök ligger i syd-väst läge och blir varmt. För att kyla tänker jag mig att denna varma luft ska kylas ned och således bäst att placera innerdelen i vardagsrummet (Plats 1). Nackdelen är väl att man blåser in i köket där man kanske sitter och fläkten brummar lite där man sitter i vardagsrummet. Jag måste även bygga bort en friskluftsventil. Har förhoppning om att installera en kamin i kök/allrum så då hade lite extra luftflöde förbi denna varit positivt.

Rum med blå vägg och trägolv, ett fönster mitt på väggen, en soffa till vänster, och en kartong märkt "Biltema" till höger.
Skapa konto

Det andra alternativet är att placera det i mellanrummet(Plats 2) och blåsa ut i hallen mot sovrummet.
Då tänker jag mig att det finns viss risk att kylförmågan inte "Når" hela vägen bort i vardagsrummet?
Fördel är att jag troligen slipper flytta/bygga igen tilluftsventil och det brummar längst bort från där man hänger.
Kyler/värmer även sovrummen lättast här.
Rum med blommig tapet, fönster och lampa. Markering för LP placering i mellanrum (Plats 2).
Skapa konto

Har haft en tanke om att placera luftpump i hallen och blåsa in i köket men då blåser man väl på fönstrena och det finns ingen vettig plats att installera utedelen. Hamnar på vår lilla grusgång runt huset eller med väldigt långa kylrör och då på en vägg mot sovrum. Kanske är oaktat bäst ändå och värt många tusenlappar extra ändå?

Har två vettiga offerter idag:
Mitsubishi FT35 med markstativ eller väggkonsol, ingen el, 19000 kr efter ROT
Mitsubishi SUMO RW25 med väggkonsol, ingen el, 22400 kr efter ROT. (bättre SEER på denna pump)

F
Plats 1 är väl bäst, men om det är i kök-vardagsrum du vill ha kylan är det nog tveksamt hur mycket kyla du får till den delen av huset. Värme är enklare att flytta än kyla.
Det bästa hade kanske varit en takmonterad fläktkonvektor i kök-vardagsrum?
Brassar du på med kyla för att det ska bli kallt i köket behövs kanske kofta i vardagsrummet…

Normalt skulle jag säga att innerdelen sitter bäst ovanför eller vid sidan av entrédörren och blåsande mot kök/vardagsrum. Där finns det mycket luft att arbeta med och stora öppningar. Vill man så går det att dra kylrören en lång väg. Passar bäst att måla plastkanalen i husets kulör så smälter den in väl med huset.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Plats 1 är väl bäst, men om det är i kök-vardagsrum du vill ha kylan är det nog tveksamt hur mycket kyla du får till den delen av huset. Värme är enklare att flytta än kyla.
Det bästa hade kanske varit en takmonterad fläktkonvektor i kök-vardagsrum?
Brassar du på med kyla för att det ska bli kallt i köket behövs kanske kofta i vardagsrummet…
Jag har aldrig haft fundering om att det kan bli för kallt i ett av rummen men mycket riktigt är det väl inte hundra bra att blåsa genom en lite trängre öppning. Det är nog 120 öppning mellan vardagsrum och köket.
J Josth skrev:
Normalt skulle jag säga att innerdelen sitter bäst ovanför eller vid sidan av entrédörren och blåsande mot kök/vardagsrum. Där finns det mycket luft att arbeta med och stora öppningar. Vill man så går det att dra kylrören en lång väg. Passar bäst att måla plastkanalen i husets kulör så smälter den in väl med huset.
Har bara ingen superbra lösning på vart ytterdelen ska placeras om vi placerar pumpen vid entrén. Blir antingen precis framför altantrappan och täcker halva grusgången från parkeringen, eller så placerar man pumpen på ytterväggen av ett av sovrummen precis under ett fönster.

Att ha den uppe på entréaltanen känns lite slöseri med bra yta.

Hej

Om det är bara mellan 1 och 2 så är 1 lämpligare. Spontant utan att ha sett dina förslag hade jag föreslagit i hallen vid ytterdörren där det är som mest öppet till resten av huset och bäst möjligheter för "spillkyla" och definitivt för värmespridningen också. Placering 2 är det marginellt att du får önskad kyla i närliggande sovrummen men ett alternativ är att du installerar en väggfläkt/överluftsfläkt som en billig/enkel lösning att sprida luft till sovrummen.

Själv säljer jag och installerar luft/luft. Kika på amerikanska Cooper&Hunter modeller Supreme som ger väldigt mycket för pengarna och är grymma på kyla.

Om det var jag skulle jag se med installationsfirma om den kunde monteras i taket mellan vardagsrum och hall. Då kan luften åka i alla riktningar ut mot väggarna. Och det är väl ingen som sitter precis där och får det för kallt antar jag...

D Dkvist skrev:
Tittar på att installera en LLVP för kyla och för lite stödvärme.
Kåken:
Byggt 2018, 1 plan, med FLVP (F370) vattenburen golvvärme, passiv tilluft.

Har egentligen två naturliga platser att placera innerdelen men vill akta mig för eventuella fallgropar, jag kanske missar något helt uppenbart.

[bild]

Vardagsrum och kök ligger i syd-väst läge och blir varmt. För att kyla tänker jag mig att denna varma luft ska kylas ned och således bäst att placera innerdelen i vardagsrummet (Plats 1). Nackdelen är väl att man blåser in i köket där man kanske sitter och fläkten brummar lite där man sitter i vardagsrummet. Jag måste även bygga bort en friskluftsventil. Har förhoppning om att installera en kamin i kök/allrum så då hade lite extra luftflöde förbi denna varit positivt.

[bild]

Det andra alternativet är att placera det i mellanrummet(Plats 2) och blåsa ut i hallen mot sovrummet.
Då tänker jag mig att det finns viss risk att kylförmågan inte "Når" hela vägen bort i vardagsrummet?
Fördel är att jag troligen slipper flytta/bygga igen tilluftsventil och det brummar längst bort från där man hänger.
Kyler/värmer även sovrummen lättast här.
[bild]

Har haft en tanke om att placera luftpump i hallen och blåsa in i köket men då blåser man väl på fönstrena och det finns ingen vettig plats att installera utedelen. Hamnar på vår lilla grusgång runt huset eller med väldigt långa kylrör och då på en vägg mot sovrum. Kanske är oaktat bäst ändå och värt många tusenlappar extra ändå?

Har två vettiga offerter idag:
Mitsubishi FT35 med markstativ eller väggkonsol, ingen el, 19000 kr efter ROT
Mitsubishi SUMO RW25 med väggkonsol, ingen el, 22400 kr efter ROT. (bättre SEER på denna pump)
Plats 2 är rum med störst värmebehov. Jag hade placerat under fönster med u k ca 15 cm ö golv. Rikta luften snett ner mot golvet. Placera fläkt utan synlig propeller vid dörröppningen för att förlänga luftflödet till nästa rum. Skydda golvet mot uttorkning med matta närmast innedelen. Flöde utmed golvet förlänger räckviden och värmen vid golvet.

Redigerat:
S sjoelund skrev:
Om det var jag skulle jag se med installationsfirma om den kunde monteras i taket mellan vardagsrum och hall. Då kan luften åka i alla riktningar ut mot väggarna. Och det är väl ingen som sitter precis där och får det för kallt antar jag...
Vi har bärande balk som ligger mellan kök-vardagsrum 1 och hallen så det är inte möjligt tyvärr.
J Jochi skrev:
Plats 2 är rum med störst värmebehov. Jag hade placerat under fönster med u k ca 15 cm ö golv. Rikta luften snett ner mot golvet. Placera fläkt utan synlig propeller vid dörröppningen för att förlänga luftflödet till nästa rum. Skydda golvet mot uttorkning med matta närmast innedelen. Flöde utmed golvet förlänger räckviden och värmen vid golvet.
Vardagsrum 2 och kök är rummen med störst kylbehov (Sydvästläge). Värmen är ok och kommer från golvvärmen och FLVP.

Vi monterar bokhyllor så kommer inte gå att få in något under fönstret utan får sitta ovanför fönstret om det ska in på plats 2.

Just nu tittar jag på att få in en innedel på hallytterväggen över ytterdörren och långa rör till en markmonterad utedel vid sovrum 3, på väggen utan fönster.

D Dkvist skrev:
Just nu tittar jag på att få in en innedel på hallytterväggen över ytterdörren och långa rör till en markmonterad utedel vid sovrum 3, på väggen utan fönster.
Och så blev det!

Pump är beställd. Kondensslang från innerdel dras ner i ett dagvattenrör som vi har under trappen på framdörren, kylrör dras till "optimal" plats runt hörnet på huset.

Landade i en Fujitsu Nordic Master 12 (de andra aktörerna kallar denna klassen för "35").

D Dkvist skrev:
Och så blev det!

Pump är beställd. Kondensslang från innerdel dras ner i ett dagvattenrör som vi har under trappen på framdörren, kylrör dras till "optimal" plats runt hörnet på huset.

Landade i en Fujitsu Nordic Master 12 (de andra aktörerna kallar denna klassen för "35").
Mycket bra luftvärmepump och med 10 års garanti på kompressorn. Säljer själv Fujitsu nordic master och 12-a går på runt 26 000 kr ink installation efter ROT. Vad landade din på?

E ESMA Solutions skrev:
Mycket bra luftvärmepump och med 10 års garanti på kompressorn. Säljer själv Fujitsu nordic master och 12-a går på runt 26 000 kr ink installation efter ROT. Vad landade din på?
Vår offert låg på precis under 25 000 kr ink installation efter rot på markstativ. Blir något extra iom lite längre kylmediedragning än de 6 meter som ingick i ovan paket.

Jag uppfattade priset som konkurrenskraftigt och firman är än så länge väldigt responsiv och kommunikativ.

D Dkvist skrev:
Vår offert låg på precis under 25 000 kr ink installation efter rot på markstativ. Blir något extra iom lite längre kylmediedragning än de 6 meter som ingick i ovan paket.

Jag uppfattade priset som konkurrenskraftigt och firman är än så länge väldigt responsiv och kommunikativ.
Bra deal. Lycka till

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.