För första gången på 9 år så har min CTC Ecoheat 408 strulat.
Nu när minusgraderna kom så ger den inte längre tillräckligt med värme till värmekretsen.
Har noterat och provat följande:
1. Först fick jag uppfattningen att shuntmotorn gett upp. Testade dock att tvångsköra den via värmepumpens styr och då går den till fullt öppen.
2. Testade att ställa shuntventilen fullt öppen i hand-läge. Ingen större skillnad på framledningstempen, men elpatronen hostade igång (det gör den väldigt sällan).
3. Det porlar rätt rejält ibland, och pågår ganska länge. Se bif film där man hör det tydligt. Idag när jag hörde ljudet noterade jag att shuntventilen var helt stängd. Något som känns normalt eller värt att nysta i?
4. Tycker mig konstaterat att börvärdet för framledningen på värmekrets 1 aldrig nås, och att det ligger rätt långt ifrån. De gånger jag kollat har framledningen legat strax över 30gr, men börvärdet verkar ligga på över 40.
Shuntventilen är öppen ca 50%.
Samt att nedre tanktemp aldrig verkar nås, den ligger också en bra bit ifrån börvärdet.
Tackar för all input som kan ges
Nu när minusgraderna kom så ger den inte längre tillräckligt med värme till värmekretsen.
Har noterat och provat följande:
1. Först fick jag uppfattningen att shuntmotorn gett upp. Testade dock att tvångsköra den via värmepumpens styr och då går den till fullt öppen.
2. Testade att ställa shuntventilen fullt öppen i hand-läge. Ingen större skillnad på framledningstempen, men elpatronen hostade igång (det gör den väldigt sällan).
3. Det porlar rätt rejält ibland, och pågår ganska länge. Se bif film där man hör det tydligt. Idag när jag hörde ljudet noterade jag att shuntventilen var helt stängd. Något som känns normalt eller värt att nysta i?
4. Tycker mig konstaterat att börvärdet för framledningen på värmekrets 1 aldrig nås, och att det ligger rätt långt ifrån. De gånger jag kollat har framledningen legat strax över 30gr, men börvärdet verkar ligga på över 40.
Shuntventilen är öppen ca 50%.
Samt att nedre tanktemp aldrig verkar nås, den ligger också en bra bit ifrån börvärdet.
Tackar för all input som kan ges
Du har då två klimatsystem. Å då verkar ju den ena inte få den temp på framledning som är beräknad. Å när shunten bara är halvöppen å tar värmen från nedre tanken som är ca 33 grader så kan ju framledningen inte bli varmare. Öppnar man shunten fullt öppen så ska ju tas värme även från övre tanken som är varmare. Sen måste du lufta så du får bort porlandet
Precis, jag har ett system för radiatorer (krets 1) och ett för golvvärme. Golvvärmen verkar få upp temperaturen enligt önskemål, men inte det för radiatorerna.V Vector skrev:Du har då två klimatsystem. Å då verkar ju den ena inte få den temp på framledning som är beräknad. Å när shunten bara är halvöppen å tar värmen från nedre tanken som är ca 33 grader så kan ju framledningen inte bli varmare. Öppnar man shunten fullt öppen så ska ju tas värme även från övre tanken som är varmare. Sen måste du lufta så du får bort porlandet
Kollar man på vad värmepumpen ger ut, så verkar den inte ge ut mer än strax under 40gr, vilket i sig är lägre än börvärdet för tanken. Den undre tanken vill ha 54gr, och det känns som att det blir svårt att nå om inte värmepumpen (kompressorn) ger ut mer än strax under 40gr.
Ang porlandet så är det inte hela tiden. Hade det varit hela tiden hade det känts mer naturligt att det var luft i systemet. Var tänker du att jag ska lufta? Finns det luftning direkt på panna? Har luftat uppe i radiatorerna.
Vilket tryck har du i systemet, för lågt så kan inte pumpen snurra värmen. Höj till 1,5 bar och stäng alla ellement utom ett, det som är först på matningen ut, vänta ca 1 timma. Stäng av pumpen och vänta i ca 10 minuter, så ev luft hinner åka upp till högsta stället. Gör lika på dom andra i efterföljande ellement.
Klicka här för att svara






